اقتصاد دیجیتال به ویژه در کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال رشد است. با این حال، معنا و معیارهای اقتصاد دیجیتال هم محدود و هم متفاوت است. هدف این مقاله بررسی آنچه در حال حاضر شناخته شده است به منظور توسعه تعریفی از اقتصاد دیجیتال و برآورد اندازه آن است. مقاله استدلال می کند که سه حوزه مرتبط وجود دارد. هسته اصلی اقتصاد دیجیتال «بخش دیجیتال» است: بخش فناوری اطلاعات/فناوری اطلاعات و ارتباطات که کالاها و خدمات دیجیتال پایه را تولید میکند. «اقتصاد دیجیتال» واقعی – که به عنوان «بخشی از خروجی اقتصادی که صرفاً یا عمدتاً از فناوریهای دیجیتال با مدل کسبوکار مبتنی بر کالاها یا خدمات دیجیتال مشتق میشود» تعریف میشود – شامل بخش دیجیتال بهعلاوه خدمات دیجیتال و پلتفرم نوظهور است. گستردهترین دامنه - استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در همه زمینههای اقتصادی - در اینجا به عنوان «اقتصاد دیجیتالی» نامیده میشود. پس از بررسی چالشهای اندازهگیری، این مقاله برآورد میکند که اقتصاد دیجیتال همانطور که در اینجا تعریف شده است حدود 5درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی و 3درصد از اشتغال جهانی را تشکیل میدهد. در پشت این موضوع ناهمواری قابل توجهی نهفته است: شمال جهانی تا به امروز سهم بزرگی از اقتصاد دیجیتال داشته است، اما نرخ رشد در جنوب جهانی سریعترین است. با این حال، رشد بالقوه می تواند بسیار بالاتر باشد: بنابراین تحقیقات بیشتر برای درک بیشتر موانع و تأثیرات اقتصاد دیجیتال در کشورهای در حال توسعه یک اولویت است
کلید واژگان :اقتصاد ، 1اقتصاد دیجیتال، 2فناوری اطلاعات ، 3فناوری اطلاعات و ارتباطات.4
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6169157808946461
- سال انتشار : 1402
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : پنجمین کنفرانس ملی مدیریت ،اقتصاد و علوم اسلامی
- برگزار کنندگان : موسسه پژوهشي مديريت مدبر
- تاریخ ثبت : 1402/05/18 15:18:09
- ثبت کننده : سید کامران یگانگی
- تعداد بازدید : 171
- تعداد فروش : 0