چکیده :

پژوهش حاضر مي‌كوشد به اين پرسش پاسخ دهد كه چگونه مي‌توان سازمانهاي دولتي و كاركنان آنها را كه منصوب مستقيم مردم نيستند را در مقابل آنها پاسخگو كرد . مقاله با بحثي درباره مفاهيم پاسخگويي آغاز مي‌شود و در پي آن از هدفهاي پاسخگويي در بخش دولتي و گونه‌هاي متفاوت آن سخن به ميان خواهد آمد . این مقاله از نوع تحقیقات توسعه ای بوده و روش انجام آن پیمایشی و مطالعات کتابخانه ای می باشد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات نیز به شیوه ی فیش برداری بوده است . اين پژوهش با مقايسه تعدادي از نظامهاي متداول پاسخگويي در جهان به دنبال تبیین و بررسی رابطه ی حاکمیت سازمانی و مسئولیت اجتماعی کارکنان سازمانهای دولتی در میزان پاسخدهی آنها نسبت به مردم است . نتایج تحقیق حاضر بیانگر این مطلب است که اکثر جوامع ، ضرورت و اهميت پاسخگويي بوروكراسي به نهادهاي سياسي را پذيرفته‌اند و ساختارهايي براي پاسخگو كردن سازمانهاي اداري بر پا داشته‌اند . همچنین اين مطالعه نشان مي‌دهد كه اثر بخشي نظامهاي پاسخگويي در كشورهاي ياد شده در این تحقیق ، نقش احزاب ، گروههاي ذي نفع و مطبوعات در نظارت بر بوروكراسي به نحو چشمگيري با يك‌ديگر تفاوت دارند . که اين تمايز را مي‌توان به ساختار سياسي ، درجه مردم سالاري و نيز سنت پاسخگويي ديوانسالاري به نهادهاي سياسي در اين جوامع مرتبط دانست.

کلید واژگان :

حاکمیت سازمانی، مسئولیت اجتماعی، پاسخدهی اجتماعی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک