چکیده :

فرآیند مدیریت بحران و بلایا از چند مرحله شامل ارزیابی ریسک استراتژیک، آماده سازی و برنامه ریزی، واکنش موثر و بهبود، و ارزیابی پس از بحران تشکیل شده است. برای کسانی که با چنین تهدیداتی روبرو هستند، درک و اجرای پاسخ های مناسب برای هر مرحله ضروری است. سازمان‌های خدمات عمومی به طور فزاینده‌ای با وظایف و مسئولیت‌های دیگری که از لحاظ سازمانی بخشی از حوزه اصلی آن¬ها نبوده، دچار چالش می‌شوند. سازمان‌های خدمات عمومی در حال حاضر مجبور به فعالیت در محیطی با ناآرامی های سیاسی فزاینده و هرج و مرج اجتماعی هستند. از سوی دیگر رویدادهای بزرگ بین المللی اکنون بر محیط داخلی نیز تأثیر می گذارد. این سازمان‌ها باید با رسانه‌های منفی، واکنش‌های خصمانه عمومی، افزایش نظارت و پاسخگویی بیشتر مقابله کنند. سازمان های خدماتی در حال حاضر با هرج و مرج روزافزون سیاسی و اجتماعی، با ناآرامی های مدنی گسترده، تهدیدات داخلی و بین المللی تروریسم، قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی، شرایط اضطراری بهداشت عمومی، بلایای طبیعی و چالش های مختلف مرتبط با آب و هوا مواجه هستند. این شرایط لایه های بیشتری از مسئولیت را برای اولین پاسخ دهندگان و شرکای پشتیبانی مدنی آن¬ها ایجاد کرده است. همچنین مشکلات این سازمان ها با محدودیت های بودجه ای، انطباق بیشتر با مقررات و مسئولیت پذیری سازمانی تشدید می شود. به عبارت دیگر، از سازمان ها و ادارات انتظار می رود که با کمتر، خیلی بیشتر با خیلی کمتر، کارهای بیشتری انجام دهند.

کلید واژگان :

مدیریت بحران، مدیریت سازمانی، فرآیند مدیریت بحران و بلایا، سازمان‌های خدمات عمومی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک