چکیده :

هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه باورهای انگیزشی با پیوند با مدرسه و میزان رضایت از تحصیل در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر بابل می¬باشد. این پژوهش از نظر روش گردآوری داده ها «توصیفی» از نظرنوع «همبستگی» و از نظر هدف «کاربردی» می باشد. جامعه آماری در این تحقیقی شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر بابل بود که تعداد آنها برابر با 697 نفر می باشد. با توجه به حجم جامعه و مراجعه به جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه پژوهش برابر با 248 نفر در نظر گرفته شد. برای انتخاب نمونه¬های تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای برحسب جنسیت دانش آموزان استفاده گردید. روش گردآوری داده¬ها شامل: کتابخانه ای و میدانی بوده است. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه های باورهای انگیزشی MSLQ پينتریچ و دی گروت، میزان پیوند با مدرسه (SBQ)، و میزان رضایت از تحصیل قلی پور و همکاران بود که روایی آن مورد تأیید استاد راهنما قرار گرفته است. پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 86/0، 77/0 و 72/0 محاسبه گردیده است. آزمون فرضیه¬های پژوهش و داده¬های حاصل از پرسشنامه¬ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 و آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون انجام شده در این تحقیق شامل آزمون های کالموگروف اسمیرنف به منظور بررسی نرمال بودن متغیرهای تحقیق، آزمون همبستگی پیرسون به منظور بررسی ارتباط بین متغیرها می باشد. نتایج نشان داد که بین باورهای انگیزشی با پیوند با مدرسه و میزان رضایت از تحصیل دانش آموزان رابطه وجود دارد.

کلید واژگان :

باورهای انگیزشی، پیوند با مدرسه و میزان رضایت از تحصیل



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک