چکیده :

مدیریت استراتژیک یکی از عوامل مهم در تعیین عملکرد مالی شرکت‌ها است. این مقاله به بررسی اثربخشی مدیریت استراتژیک بر عملکرد مالی شرکت‌ها پرداخته و روابط بین این دو عامل را مورد بررسی قرار داده است. با تحلیل داده‌های مالی و اطلاعات مدیران شرکت‌ها، روش تحقیق از نظر جمع آوری اطلاعات توصیفی از نوع پیمایشی است و از تحقیقات کاربردی به حساب می آید. مدیریت استراتژیک عبارت است از برنامه‌ریزی، نظارت، تجزیه و تحلیل و ارزیابی مستمر تمامی نیازهای یک سازمان برای دستیابی به اهداف و مقاصد خود. تغییرات در محیط‌های کسب‌وکار، سازمان‌ها را ملزم می‌کند که استراتژی‌های موفقیت خود را به طور مداوم ارزیابی کنند. مدیریت استراتژیک دارای مزایای مالی و غیرمالی است. فرآیند مدیریت استراتژی به سازمان و رهبری آن کمک می‌کند تا در مورد آینده خود فکر کرده و برای آن برنامه‌ریزی کند و مسئولیت اصلی هیئت‌مدیره را انجام دهد. مدیریت استراتژی جهت سازمان و کارکنان آن را تعیین می‌کند. برخلاف برنامه‌های استراتژی یک بار انجام شده، مدیریت استراتژی مؤثر به طور مستمر فعالیت‌های یک سازمان را برنامه‌ریزی، نظارت و آزمایش می‌کند و در نتیجه کارایی عملیاتی، سهم بازار و سودآوری بیشتری را به همراه دارد. نتایج نشان داده است که شرکت‌هایی که از استراتژی‌های مناسب و کارآمد برای رشد و توسعه استفاده می‌کنند، عملکرد مالی بهتر و پایدارتری دارند. همچنین، نقش تصمیم‌گیران و مدیران در پذیرش و اجرای استراتژی‌های مناسب نقش بسزایی در بهبود عملکرد مالی شرکت‌ها دارند. در نتیجه، توجه به جوانب مختلف مدیرانگذاری و استفاده از روش‌ها و فنون مناسب در این زمینه، باعث بهبود عملکرد مالی شرکت‌ها خواهد شد.

کلید واژگان :

مدیریت استراتژیک، مدیریت کسب و کار، عملکرد مالی، شرکتهای دولتی، شرکتهای غیردولتی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک