امروزه در دانشگاه ها، کارآفرينان همانند بقيه ياد ميگيرند، اشتباهاتشان را از مربيان خود ميآموزند و آن ها مستعد يادگيري هستند. در اواخر دهه ٥٠ ميلادي، اولين کشوري که در اين زمينه بصورت کلاسيک کارکرد و ترويج فرهنگ کارآفريني را از سطح دبيرستان شروع کرد و آموزشهايي را داد، کشور ژاپن بود. مسئله کارآفريني در ژاپن به سطح دانشگاه ها هم کشيده شد. بين سال هاي ١٩٧٠ تا ١٩٩٢ ميلادي بيش از ٩٦% نوآوري صنعتي که توانست موقعيت ژاپن را دراقتصاد و صنعت جهاني به يک موقعيت برجسته و برتر تبديل کند، توسط کارآفرينان صورت گرفت. آموزش کارآفريني سياستي است که بطور مستقيم در کميت عرضه کارآفرين در يک جامعه اثر ميگذارد. در مقاله حاضر سعي گرديده است که تأثير عوامل موثر بر کارآفريني دانشجويان شاغل دانشگاه فنی و حرفهای شهید بهشتی کرج مورد بررسي قرارگيرد. براي اين منظور با مطالعه کتب و مقالات، تحقيقات انجام شده و کسب نظر از کارشناسان امر در حوزه موردمطالعه چهار بعد شامل: عوامل رفتاری، عوامل توسعهدهنده، عوامل ساختاری، روشها و فرآیندها در نظر گرفته شده است و بر اين اساس يک فرضيه اصلي و چهار فرضيه فرعي تنظيم شده است. ابزار جمع آوري اطلاعات، دو پرسشنامه جمعا شامل ٧٣ سؤال که پس از سنجش روايي و پايايي، در اختيار نمونه آماري که دانشجويان شاغل دانشگاه فنیوحرفهای شهید بهشتی کرج ميباشد قرار داده شد. پس از جمعآوري پرسشنامهها، اطلاعات حاصله تلخيص و طبقهبندي شد، سپس براي تجزيه و تحليل دادههاي جمعآوري شده از روش هاي آماري توصيفي و استنباطي (تحلیل عاملی) استفاده گرديد. نتايج حاصل از آزمون فرضيهها، نشاندهنده تائيد فرضيههای تحقيق ميباشد. که اين امر بيانگرآن است عوامل ذکر شده بر کارآفريني دانشجويان دانشگاه فنی و حرفهای بهشتی کرج تأثير دارد.
کلید واژگان :کارآفريني، کارآفريني دانشگاهي، دانشگاه، فارغ التحصیلان
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6172408122460638
- سال انتشار : 1403
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : سومین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت کسب و کار
- برگزار کنندگان : انجمن کسب و کار
- تاریخ ثبت : 1403/05/29 19:57:04
- ثبت کننده : دکتر علی عبدی جمایران
- تعداد بازدید : 17
- تعداد فروش : 0