پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین فرهنگ مدرسه و سواد رسانه ای عدالت آموزشی در مدارس شهرستان ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰۲ انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر راهبرد و مسیر اجرا از نوع تحقیقات کمی،از نوع توصیفی و ماتریس همبستگی است. جامعه آماری تحقیق 194 مدرسه ابتدایی ناحیه دو شهرستان ارومیه می باشد که از آن به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 124 مدرسه به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است و ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه ی استاندارد سواد رسانه ای تامن(1995) و پرسشنامه استاندارد فرهنگ مدرسه هیگینز و ساد(1998) که روایی و پایایی این پرسش نامه در سال های 1392و 1397 مورد تآئید قرا گرفته است و پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور(1389) که هر سه پرسشنامه دارای روایی و پایایی مطلوب بودند،می باشد برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه ها از نرم افزار آماری SPSS 26 استفاده شده است. همچنین روش های تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون برای آنالیز داده ها مورد استفاده قرار گرفته است.تحلیل داده های حاصل از پژوهش نشان داد که رابطهی میان فرهنگ مدرسه با هر دو متغیر سواد رسانه ای و عدالت آموزشی رابطه مثبت و معنی داری است.همچنین رابطه سواد رسانه ای و عدالت آموزشی نیز مثبت و معنی دار می باشد. این نتایج می تواند مورد استفاده مدیران آموزشی، مدیران و معلمان مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی قرار بگیرد
کلید واژگان :فرهنگ مدرسه، سواد رسانه ای، عدالت آموزشی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6173970667177392
- سال انتشار : 1403
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : نخستین همایش ملی رهیافت های نوین برنامه درسی ملی در زیست بوم جدید
- برگزار کنندگان : دانشگاه ارومیه
- تاریخ ثبت : 1403/11/28 15:21:11
- ثبت کننده : فرشید رستم زاده
- تعداد بازدید : 10
- تعداد فروش : 0