چکیده :

پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی بین فرهنگ مدرسه و سواد رسانه ای عدالت آموزشی در مدارس شهرستان ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰۲ انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر راهبرد و مسیر اجرا از نوع تحقیقات کمی،از نوع توصیفی و ماتریس همبستگی است. جامعه آماری تحقیق 194 مدرسه ابتدایی ناحیه دو شهرستان ارومیه می باشد که از آن به روش نمونه گیری تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 124 مدرسه به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است و ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه ی استاندارد سواد رسانه ای تامن(1995) و پرسشنامه استاندارد فرهنگ مدرسه هیگینز و ساد(1998) که روایی و پایایی این پرسش نامه در سال های 1392و 1397 مورد تآئید قرا گرفته است و پرسشنامه عدالت آموزشی گل پرور(1389) که هر سه پرسشنامه دارای روایی و پایایی مطلوب بودند،می باشد برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه ها از نرم افزار آماری SPSS 26 استفاده شده است. همچنین روش های تحلیل همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون برای آنالیز داده ها مورد استفاده قرار گرفته است.تحلیل داده های حاصل از پژوهش نشان داد که رابطه‌ی میان فرهنگ مدرسه با هر دو متغیر سواد رسانه ای و عدالت آموزشی رابطه مثبت و معنی داری است.همچنین رابطه سواد رسانه ای و عدالت آموزشی نیز مثبت و معنی دار می باشد. این نتایج می تواند مورد استفاده مدیران آموزشی، مدیران و معلمان مدارس ابتدایی استان آذربایجان غربی قرار بگیرد

کلید واژگان :

فرهنگ مدرسه، سواد رسانه ای، عدالت آموزشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک