چکیده :

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه مهارتهای حرفهای معلمان با پرورش تفکر خلاق و تفکر انتقادی دانشآموزان ابتدایی شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 1404 - 1403 می باشد.روش تحقیق پژوهش حاضر از نظر هدف و ماهیت از نوع کاربردی و از نظر فلسفه پژوهش از نوع تحقیقات کمی و از نظر استراتژی و مسیر اجرا این پژوهش به شیوه توصیفی- ماتریس همبستگی انجام شده است.جامعه آماری تحقیق معلمان ابتدایی شهرستان ارومیه به تعداد 900 نفر می باشد. نمونهای به حجم 269 نفر با استفاده از جدول مورگان بدست آمدشد و حجم نمونه نهایی 269 نفر در نظر گرفته شد. همچنین در پژوهش حاضر از نمونه گیری تصادفی خوشهای استفاده شد . ابزار پژوهش پرسش نامه های استاندارد مهارت های حرفه ای معلمان آیداهو و همکاران ) 2000 (پرسش نامه تفکر خلاق کوپر) 2012 ( و پرسش نامه تفکر انتقادی ریکتس ) 2003 ( می باشد که که پایایی پرسشنامه ها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ تائید شد پایایی پرسش نامه به ترتیب برای مهارت های حرفه ای معلمان 83 / 0 برای تفکر خلاق 84 % و برای تفکر انتقادی 81 % بدست آمد . نتایج تحقیق نشان میدهد که مهارتهای حرفهای معلمان تأثیر قابل توجهی بر پرورش تفکر خلاق و انتقادی دانشآموزان دارند. معلمان با تسلط به این مهارتها، قادر به ایجاد محیطهای آموزشی پویا و مشارکتی هستند که به دانشآموزان امکان میدهد به شیوههای نوآورانه و انتقادی به مسائل نگاه کنند. این تحقیق بر لزوم آموزش و ارتقاء مهارتهای حرفهای معلمان از طریق برنامههای تخصصی تأکید دارد تا بتوان از این طریق کیفیت آموزش و پرورش تفکر خلاق و انتقادی را در دانشآموزان بهبود بخشید

کلید واژگان :

مهارتهای حرفهای معلمان، تفکر خلاق، تفکر انتقادی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک