چکیده :

کتاب درسی در نظام آموزش و پرورش در برنامه های آموزشی و درسی کشور ما از اهمیّت ویژه ای برخوردار است، به طوری که بیشتر فعالیت های آموزش و پرورش از قبیل فرایند تدریس، یادگیری و انواع ارزشیابی و امتحانات در چارچوب کتاب درسی و محتوای آن انجام می گیرد؛ به همین جهت، نقش کتاب درسی به عنوان یک ابزار آموزشی، بسیار مهم تلقی می شود. همچنین باگسترش و تخصصی شدن حوزه های علوم و معارف بشری، کار انتقال و توسعه ی دانش موجود و گزینش و ارائه ی آن جهت استفاده در امر تعلیم و تربیت به رشته های برنامه ریزی درسی واگذار شده است. یکی از مشخصه های یک برنامه درسی موفق، میزان تاثیرگذاری آن بر افزایش خلاقیت، نوآوری و یادگیری دانش آموزان می باشد (قورچیان ،1374). نوآوری های آموزشی در زمینه ی محتوای درسی, روش تدریس و سنجش و ارزیابی دانش آموزان، شامل مواردی مانند پرورش خلاقیت دانش آموزان ، آموزش فعال ، سوق دادن محتوای درسی به سمت مسائل اجتماعی ، بهره گیری از هنر طرح الگو هایی برای دانش آموزان ، بومی کردن محتوای کتاب های درسی می باشد (مول هال و تیلور ، 1997). از طرفی نیز، در حیطه ی آموزش و پرورش اساس و هدف اصلی موضوع یادگیری دانش آموزان می باشد. از آن جایی که در نظام آموزش و پرورش کشور ما، بیشتر فعالیتی های آموزشی در چارچوب کتب درسی صورت می گیرد، انتخاب محتوا و ارائه ی آن در قالب کتاب های درسی از اهمیّت ویژه ای برخوردار است. برای رسیدن به هدف های واقعی آموزش و پرورش که همان ایجاد تغییرات مطلوب در رفتار و نگرش دانش آموزان می باشد نیاز به برنامه ریزی های گوناگون و همه جانبه وجود دارد که یکی از مهمترین آنها تهیه و تدوین کتاب های درسی مطلوب بر اساس اصول علمی همگام با تغییرات دوران خود می باشد

کلید واژگان :

تغییر برنامه درسی، خلاقیت و نوآوری، یادگیری



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک