چکیده :

مدیریت دانش از اوایل دهه 90میلادی در کانون توجه اغلب پژوهش ها در این زمینه قرار گرفت،در نتیجه سازمان های زیادی سطوح متفاوتی از مدیریت دانش و به دنبال آن سیستم های مدیریت دانش را برای رسیدن به موفقیت ودستیابی به اهداف سازمانی خود از قبیل درک کامل استعدادها و دارایی های دانشی خود به کار گرفتند.این سیستم ها به عنوان امتیاز رقابتی شناخته شدند وروندی رو به رشد پیدا کردند .یکی از دلایل رشد این سیستم ها تسهیل فرایند های خلق دانش ،ذخیره،سازماندهی واستفاده از دانش است.برخی افراد سیستم های مدیریت دانش را سیستم های کاملا مبتنی برفناوری اطلاعات تلقی میکنند و این باعث عدم رشد کافی مدیریت دانش می شود، در حالی که باید در نظر داشت فناوری اطلاعات یکی از عناصراصلی سیستم های مدیریت دانش است و عامل مهم برای تسهیل خدمات این سیستم ها بشمار می روند ولی نمی تواند خودش به تنهایی مدیریت دانش را هدایت کند .نقش راه حل های ارائه شده فناوری اطلاعاتی جدید در حل وآسان سازی مسایل ومشکلات غیر قابل انکار است و بلعکس نباید از مشکلات ناشی از پیشرفت های فناوری اطلاعات غافل شد. در این مقاله با بررسی تعدادی از مد ل های معرفی شده توسط دانشمندان و محققان حوزه مدیریت دانش ، بر اساس کاربرد صنعتی سازی در مقیاس بالا ، قابلیت شخصی سازی ، طرح فناوری و ویژگیهای خاص طبقه بندی شده ودر یک جدول خلاصه شده است.

کلید واژگان :

مدیریت دانش، اطلاعات، فناوری اطلاعات، مدل های مدیریت دانش



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک