چکیده :

مقدمه : ارائه خدمات با کیفیت و بموقع توسط اورژانس پیش بیمارستانی به بیماران و مصدومین از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و با توجه به اینکه نظر دریافت کنندگان این خدمات یکی از بهترین روشهای ارزیابی عملکرد اورژانس 115 می باشد، لذا این مطالعه با هدف بررسی میزان رضایت مندی بیماران از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان بویراحمد و دنا در سال 1393 صورت گرفته است. روش : در پژوهش توصیفی حاضر 70 نفر از بیماران دریافت کننده خدمات اورژانس پیش بیمارستانی شهرستانهای بویراحمد و دنا با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه سنجش میزان رضایت مندی مصوب مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور استفاده گردید و برای تأیید اطلاعات با بیمار یا همراه وی تماس تلفنی حاصل شده و اطلاعات مورد تأیید قرار گرفت که محتوی همه تماسهای تلفی در مرکز اورژانس 115 این استان ضبط و محفوظ می باشد. اطلاعات بدست آمده با نرم افزارSPSS نسخه 21 و با استفاده از آزمون های آماری توصیفی، تی مستقل و کای اسکوئر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بیشتر افراد مورد مطالعه مرد (55 درصد) و دارای مدرک دیپلم بوده که اکثراً یکبار از خدمات اورژانس استفاده نمودند. میزان رضایتمندی افراد در تمامی حیطه های مربوط به کیفیت خدمات بالاتر از 50 درصد و بیشترین میزان رضایت مربوط به زمان رسیدن آمبولانس بوده است. میزان رضایتمندی از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی در مردان، افراد با سطح تحصیلات پایین، متاهلین، افراد دارای سابقه استفاده از خدمات اورژانس و افراد دارای مشکل اورژانسی به طور معنی داری بیشتر از سایر بیماران بود. بحث: نتایج این مطالعه نشان داده است که در کنار ارائه خدمات تخصصی مراقبتی و درمانی بایستی ارتباط مناسبی با بیماران برقرار گردیده و همچنین بررسی وضعیت بیمار توسط کارشناسان مرکز پیام به شکل کاملتر و همراه با ارائه راهنمایی های لازم تا زمان رسیدن تکنسین ها به محل حادثه صورت پذیرد .

کلید واژگان :

اورژانس، بیماران، پیش بیمارستانی، رضایت مندی



ارزش ریالی : 200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک