از سال 1981 میلادی، پیوستن کودکان کمتوان جسمی – حرکتی به نظام معمول آموزش و پرورش در سطحی گسترده بعنوان یکی از اهداف مهم برنامهریزی آموزشی در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفت. پیش از این، دانشآموزان کمتوان جسمی از دیگران تفکیک میشدند اما شیوه طراحی مدارس امروزی در اینگونه کشورها کمک کرده است تا آنها در کلاسهای عادی و معمولی تلفیق شوند. در حال حاضر، در کشور ما نیز طرحی به نام "طرح تلفیق" از سوی وزارت آموزش و پرورش مطرح گردیده است که به زودی به اجرا درخواهد آمد. بر این اساس، کودکان کمتوان جسمی که از لحاظ ذهنی کاملاً سالم هستند باید بتوانند در کنار سایر کودکان و در یک مدرسه تحصیل نمایند و از امکانات چنین مدارسی بهره گیرند. بدین منظور، در این مقاله ضمن معرفی و شناسایی مشکلات دسترسی در فضاهای آموزشی مدارس از قبیل ورودی، محوطه مدرسه، بازشوها، کفپوشها، راهروها، پلهها، سطوح شیبدار و فضاهای بهداشتی به ارائه ضوابط و معیارهای طراحی مناسب و نحوه مناسبسازی وضع موجود براساس " ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی برای معلولین جسمی – حرکتی، ویرایش دوم" پرداخته خواهد شد.
کلید واژگان :مدارس- مناسبسازی- دانشآموز- معلولین- ضوابط
ارزش ریالی : 100000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 7148516767962491
- سال انتشار : 1385
- نوع مقاله : چکیده مقاله پذیرفته شده در کنفرانس ها(فایل کامل مقاله بارگزاری گردد)
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : همایش ملی مناسبسازی محیط شهری
- برگزار کنندگان : پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان
- تاریخ ثبت : 1395/11/04 14:04:39
- ثبت کننده : ندا رفیع زاده
- تعداد بازدید : 275
- تعداد فروش : 0