چکیده :

هر سازمانی به افرادی آموزش دیده و با تجربه نیاز دارد تا بتواند ماموریت خود را به نحو مطلوب به انجام برساند و به اهدافی که تعیین کرده است برسد. با پیچیده شدن مشاغل بر اهمیت آموزش کارکنان به خصوص آموزشهای مهارتی، مهارت های ارتباطی، یادگیری مهارتهای لازم افزوده می شود. وجود هر سازمان به ارتباطات وابسته است و به طور معمول مدیران و کارکنان بیشتر وقت خود را صـرف برقراری ارتباط می¬کنند. بنابراین شناسایی مهـارتهای ارتباطی، بهبود و توسعه آن از ضرورت¬¬های سازمان¬های موفق به شمار می رود. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین مهارت آموزی و مهارت¬های ارتباطی با سلامت اداری کارکنان سازمان کل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی انجام شده است. این مطالعه مقطعی در سال 1393و جامعه آماری شامل 632 نفر از کارکنان سازمان کل آموزش فنی و حرفه ای استان مرکزی می¬باشد که بر اساس فرمول کوکران 175 نفر به عنوان نمونه مشخص و با استفاده از نمونه-گیری تصادفی این تعداد از بین جامعه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش متغیرهای مهارت آموزی و مهارت ارتباطی شامل پنج مؤلفه مهارت کلامی، شنودی، اطلاع¬رسانی، نوشتاری و بازخور به عنوان متغیر مستقل و سلامت اداری به عنوان متغیر وابسته بوده است. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه¬های استاندارد مهارتهای ارتباطی (بارتون جی.ای) و سلامت اداری (هوی و فیلدمن) و مهارت آموزی ( لیکرت ) جمع¬آوری شدند. داده¬ها با روش آماری توصیفی و استنباطی و به وسیله آزمون¬های ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی با استفاده از نرم¬افزار SPSSنسخه 19تحلیل شد. یافته¬های مطالعه حاضر حاکی از وجود رابطه معنادار بین مهارت¬های ارتباطی و مهارت آموزی با سلامت اداری (478/0=r) بوده است. با توجه به رابطه مستقیم بین مهارتهای ارتباطی و مهارت آموزی با سلامت اداری به نظر می¬رسد در صورت بهبود مهارت¬های ارتباطی و مهارت آموزی سلامت اداری نیز بهبود می¬یابد.

کلید واژگان :

مهارت¬های ارتباطی، سلامت اداری، مهارت نوشتاری، مهارت کلامی، مهارت آموزی



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک