چکیده :

پژوهشی که در پیش رو دارید به منظور طراحی برنامه درسی تربیت شهروندی مبتنی بربینش هیجانی است. امروزه یکی از مولفه¬های تربیت شهروندی، «هوش هیجانی» در برنامه درسی تلقّي مي‌شود. معلمان و دانش آموزان كه ارزش راهبردي هوش هیجانی را درك كنند، مي‌توانند از تفاوت‌ها و تنوّع فرهنگي در جهت ارتقا فرآیند یاددهی-یادگیری در برنامه¬درسی استفاده كنند. هوش هیجانی شيوه‌اي از انديشيدن و عمل را به دانش آموزان و معلمان آموزش مي‌دهد كه آنان بتوانند در هر بستر فرهنگي، به گونه‌اي اثر بخش‌تر عمل كنند. در اين پژوهش، پس از تبيين مفاهيم كليدي و تشريح ابعاد و جايگاه برنامه درسی تربیت شهروندی در ادبيات رايج، اصول و ويژگي‌هاي اين تربیت مبتنی بر بینش هیجانی تحليل و بررسي مي‌گردد، سپس به برخي از راهبردهاي تعلیم و تربیت شهروندی در بهره‌برداري مؤثر از بینش هیجانی اشاره مي‌شود و رويكرد بینش هیجانی در عناصر برنامه درسی تربیت شهروندی مشخص مي‌گردد و در نهايت، برخي از مؤلّفه‌هاي تربیت شهروندی با بینش هیجانی شناسايي مي‌شود. روش‌ انجام اين‌ تحقيق توصيفي ـ تحليلي به همراه تدبّر در نظریه های روان شناسی انسان گرا است. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که برنامه درسی تربیت شهروندی به هوش هیجانی، توجه زیادی کرده است به طوری‌که توجه به تقویت تربیت شهروندی، باعث افزایش توان کنترل احساسات و هیجانات درونی خود و دیگران و به عبارتی، بهبود سطح بینش هیجانی جامعه می¬گردد.

کلید واژگان :

تربیت شهروندی،بینش هیجانی،هوش هیجانی،برنامه درسی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک