مقدمه و هدف: اگرچه مطالعات متعددی در خصوص رویکرد های آموزشی مختلف اساتيد دانشگاه و ارتباط آن با رویکردهای یادگیری دانشجویان انجام شده، اما در زمینه ارتباط این رویکردها با درک اساتید از رهبری آموزشی در گروههاي آموزشي مطالعات زیادی انجام نشده است. ما در این مطالعه برآنیم تا رویکرد آموزشي اساتید دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و ارتباط با رهبری آموزشی در گروههاي آموزشي را در سال 1388 مورد بررسی قرار دهيم. روش كار: در یک مطالعه مقطعی، پرسشنامه ای پايا و روا با استفاده از مطالعات قبلی تهیه و در اختیار اساتید دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در سال 1388 قرار گرفت و بصورت خود ایفا تکمیل شد. پرسشنامه مشتمل بر 2 بخش خصوصيات فردي اساتيد و 29 سوال مربوط به رویکرد آموزشی و رهبری آموزشي در مقیاس 5 گزینه اي ليكرت از كاملا موافقم(5) تا كاملا مخالفم(1) بود. گويه ها در چهارحيطه تجارب اعضاي هيئت علمي از تدريس و آموزش، مديريت مشاركتي در گروه، تعهد دانشگاهي نسبت به يادگيري دانشجويان، جنبه هاي مختلف محيط و زمينه آموزش در كلاس و رويكرد اساتيد به آموزش قرار گرفت. داده ها توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پيرسون مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتایج: بيشترين امتياز مربوط به حيطه مديريت مشاركتي(68/0 ± 07/4)، رهبري تدريس و آموزش(77/0 ± 88/3)، آموزش دانشجو محور(78/0 ± 65/3) و تعهد دانشگاهي نسبت به يادگيري دانشجويان(53/0± 65/3) بود. همبستگي معني داري بين امتيازات حيطه رهبري آموزشي با حيطه هاي مديريت مشاركتي(0001/0 P<)، تعهد دانشگاهي نسبت به يادگيري دانشجويان(001/0 P<) و آموزش دانشجو محور(034/0 P<) وجود داشت. همچنين همبستگي معني داري بين امتياز حيطه زمينه آموزش با رويكرد آموزشي معلم محور(001/0 P<) وجود داشت. نتيجه گيري: به نظر مي رسد رابطه مستقيمي بين درك اساتيد دانشگاه از رهبري و مديريت آموزشي در سطح گروه و درك آنها از حمايت دانشگاهي براي يادگيري دانشجويان در سطح گروه وجود دارد. بعلاوه رابطه مستقيمي بيم رويكرد اساتيد دانشگاهي به آموزش و درك آنها از زمينه هاي آموزش وجود دارد. نكته عملي قابل ذكر اينكه عملكرد مديران آموزشي و بخصوص رؤسا و مديران گروههاي آموزشي براي ايجاد و بهبود تعهد دانشگاهي براي يادگيري دانشجويان ضروري مي باشد.
کلید واژگان :رهبری آموزشی، رويكرد آموزشي، گروه آموزشي
ارزش ریالی : 200000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 7154283929059805
- سال انتشار : 1390
- نوع مقاله : چکیده مقاله پذیرفته شده در کنفرانس ها(فایل کامل مقاله بارگزاری گردد)
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دوازدهمین کنگره بین المللی آزمایشگاه و بالین
- برگزار کنندگان : دانشگاه علوم پزشکی مشهد
- تاریخ ثبت : 1397/09/01 01:58:10
- ثبت کننده : نرگس عبیدی
- تعداد بازدید : 268
- تعداد فروش : 0