چکیده :

امروزه عامل مهمي که موجب بالا رفتن عملكرد بازارگرايي شرکتها در دو دهه گذشته شده است؛ جهاني شدن و افزايش تغييرات در فناوري ميباشد. در چنين محيطي سرمايه فكري و داراييهاي نامشهود از عوامل مهم موفقيت بشمار ميروند. در رقابت اقتصادي جديد، داراييهاي مبتني بر دانش، فراهم کننده يك مزيت رقابتي ذاتي هستند. تحقيق حاضر تلاش ميکند تا با معرفي ابعاد متشكله بازارگرايي و سرمايه فكري ارتباط آنها را در صنعت ورزش بررسي نمايد )قاسمي، 1389 (. در اين رابطه منابع انساني و مديران سازمانها، راهبردها و سازمان از اجزاي مهم بشمار ميروند و دانش به يك دارايي مهم درسازمان تبديل ميشود. پيشرفتهاي سريع فناوري در قدرت محاسباتي، فناوريهاي ارتباطي، ماهيت دانش و مهارتها، استعدادها و دانش تجربي افراد را در محيط کار تغيير ميدهند )لي 3،2006 (.امروزه اطلاعات جهاني بازار، به نوع متفاوتي از کارگر با شايستگيها، ويژگيها و توانايي فكري سريع و هدايت کننده به سمت تفكر منظم و مهم در محيط دانش محور نياز دارد. مطالعات انجام شده در اين زمينه نشان ميدهد که دانش و سرمايه فكري اهميت زيادي پيدا کرده و به يك کالاي مهم در ايجاد ارزش در واحد تجاري تبديل شده است. )بونتيس 1،2004 .) سرمايه انساني تنها نهادهاي است که ميتواند ضمن تغيير خود، ساير نهادههاي توليد را نيز تغيير يا تعديل نمايد، مبنايي براي نوآوري فراهم سازد و در سطح وسيع به رشد اقتصادي بيانجامد. در نتيجه در سطح کلان منافع اجتماعي حاصل از انباشت سرمايه انساني، سلامت بيشتر، اشتغال شهري بالاتر، همبستگي اجتماعي افزونتر و سطح امانتداري بالاتري را در جامعه به وجود ميآورد که موجب کاهش هزينه معاملات ميشود و در درازمدت بر رشد اقتصادي تأثير ميگذارد و رفاه و آرامش جامعه را بهبود ميبخشد. در سطح خرد ارزش بازار سازمانها کمتر به منابع مشهود بستگي دارد و بيشتر وابسته به داراييهاي نامشهود به ويژه سرمايه انساني است )کردستاني، 1387 (.پيشرفت و توسعه صنعت ورزش با توسعه اقتصادي کشورها متقارن است. بهبود وضعيت اقتصادي، افزايش مبادلات، بهبود سطح استانداردهاي زندگي موجب پيشرفت و توسعه صنعت ورزش ميشود و متقابلاً پيشرفت و اشاعه صنعت ورزش نيز در بهبود وضعيت معيشت افراد و توسعه اقتصادي کشورها مؤثر ميباشد و اگر اقتصاد يك کشور متكي به صنعت ورزش و تأمين ناشي از آن نباشد، قطعاً در معرض تهديد خطرهاي بيشماري از جمله تهديد سلامت رواني و جسماني افراد جامعه قرار خواهد. در دنياي امروز، ورزش به چنان جايگاهي رسيده است که ميتواند با ايجاد اطمينان در مجموعه فعاليتهاي اقتصادي کشورها، نقش کليدي را در توسعه اجتماعي و اقتصادي )گردشگري ورزشي( ايفا نمايد.

کلید واژگان :

سرمایه فکری،بازاریابی،صنعت ورزش



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک