چکیده :

"فضای سایبر"و"فرهنگ مجازی"موضوعاتی نو در جهان رسانه ای و پهنه‌ی ارتباطات هستند که به تدریج جایگاه ویژه‌ای در مطالعات روانشناسی و اجتماعی پیدا کرده و حوزه‌های جدید نظری مانند روانشناسی رسانه را به مباحث اکادمیک افزوده‌اند،روانشناسی فضای مجازی به ما می‌گوید اینترنت فراتر از همه چیز انبار عظیمی از داه‌ها برای جستجوی اطلاعات است.پژوهش حاظر با روش توصیفی و تکنیک مطالعات اسنادی(کتابخانه‌ای)صورت گرفته است،جامعه آماری این پژوهش عبارت است از کلیه منابعی که با موضوع روانشناسی،رسانه و فضای مجازی مرتبط است و نمونه آماری این تحقیق شامل کلیه منابع در دسترس است. به منظور استخراج یافته ها و نتایج از مدل استنباط مفهومی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شده است.مقاله حاظر مطالعات و نظریات رایج در خصوص ارتباط رسانه،فضای مجازی و روانشناسی را بررسی کرده و ضمن برشمردن مزایای برخورداری از دانش روانشناسی رسانه ،پیشنهادات کوتاهی در مورد محفوظ ماندن از تأثیرات مخرب روانی این شبکه‌ها و طرح برنامه هایی برای افزایش آگاهی فردی و اجتماعی،معایب و مضرات روانشناسی و روانشناختی فضای مجازی که از جمله مهم‌ترین پیامدهای منفی این شبکه‌ها آسیب‌های روحی،روانی و افسردگی است در حال و آینده را ارایه میدهد.محقق در خلال مباحث در صدد است تا به سوالاتی نظیر:چگونگی ارتباط رسانه و روانشناسی؟اختلالات روانی رسانه چه هستند؟ و سوالا ت مشابه پاسخ دهد و میزان آسیب‌هایی که در زمینه روانی و فرهنگی در حیطه فردی و اجتماعی به کاربر وارد می‌شود را مورد بررسی قرار داره و پس از شناخت اسیب ها،جهت هر چه بهتر این مشکل راهکارهای مناسبی در جهت پیشگیری یا کاهش را ارایه دهد.

کلید واژگان :

روانشناسی فضای مجازی،روانشناسی سایبری،اینترنت و روانشناسی،رسانه و روانشناسی



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک