چکیده :

یکی از اهداف کلان اقتصادی و سند چشم‌انداز ج. ا. ا. در افق 1404، دستیابی به اشتغال کامل عوامل تولید تعیین گردیده است. از سوی دیگر نیز بیکاری نیروی کار به‌ویژه در سال‌های اخیر به عنوان یکی از معضلات اساسی کشور مورد توجه سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان قرار گرفته و علی‌رغم تلاش‌های مسئولین، همچنان به عنوان مهم‌ترین دغدغه دولت‌ها مطرح گردیده است. این درحالی است که دستیابی به اشتغال کامل هر منطقه خود در گرو توسعه بازار کار آن است. بر این اساس، این مقاله می‌کوشد توسعه‌یافتگی در بازار کار مناطق ایران را با تأکید بر استان یزد مورد بررسی قرار دهد. این پژوهش بر مبنای تلفیق نماگرهای بازار کار در سال‌های 1384، 1388 و 1393 و با استفاده از دو روش تاکسونومی عددی و امتیاز استاندارد شده صورت گرفته است. در حالی‌که روش تاکسونومی عددی استان یزد را از منظر نماگرهای بازار کار استانی ناهمگن نسبت به سایر استان‌ها معرفی نموده، استفاده از روش امتیاز استاندارد شده این استان را از این منظر در جایگاه استان‌های توسعه‌یافته قرار داده است. این هر دو، خود نشان‌دهنده جایگاه مطلوب استان یزد در بازار کار است و از این‌رو، این جذابیت می‌تواند زمینه را برای جذب نیروی کار از سایر استان‌ها فراهم نماید. موضوعی که عدم برنامه‌ریزی صحیح برای آن می‌تواند زمینه را برای بروز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در استان فراهم نماید.

کلید واژگان :

توسعه بازار کار، بازار کار منطقه‌ای، نماگرهای بازار کار، استان یزد



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک