چکیده :

از نظر گیدنز وجود رسانه¬ها در دنیای جدید به تکثر انتخاب¬ها و چندگانگی سبک¬های زندگی بیشتر دامن می-زند. افراد از طریق رسانه¬های جمعی به ویژه تلویزیون و روزنامه با سبک¬های زندگی بی¬سابقه و انتخاب¬های جدید رو به رو می¬شوند. در نتیجه، به دلیل الگوپذیری از رسانه¬ها، افراد به سمت تجربه¬ی این سبک¬های زندگی نو پیش می¬روند. هم¬چنین سبک زندگی الگویی جمعی شمرده می¬شود که به زعم بسیاری از صاحب¬نظران، نماد هویت فردی و اجتماعی است. در بین انواع عوامل تأثیرگذار بر آن، رسانه¬ها و محصولات رسانه¬ای را می¬توان از مهم¬ترین عوامل اثرگذار بر شکل¬گیری آن به¬شمار آورد. از جمله رسانه¬های اجتماعی که در این خصوص می¬تواند نقش مهمی ایفا نماید، می¬توان به شبکه¬های اجتماعی اشاره نمود. شبکه¬های اجتماعی، ارسال بازخورد از سوی مخاطب و همکاری و همگامی کاربران با همدیگر را تسهیل کرده و آن¬ها را به مشارکت در بحث¬ها تشویق می¬کند. لذا امکان بیان ایده¬ها به صورت آزادانه و آشنایی با ایده¬ها، افکار و سلیقه¬های دیگران میسر می¬گردد. این شبکه¬ها هم¬چنین می¬توانند در تبلیغ و توسعه ارزش¬های انسانی و اخلاقی در عرصه ملی و جهانی، توسعه مشارکت¬های مفید اجتماعی و هم¬چنین افزایش سرعت در فرآیند آموزش¬های مجازی بسیار مؤثر باشد. بنابراین در مقاله حاضر سعی شده است از دیدگاه مقام معظم رهبری به نقش رسانه¬های اجتماعی در خصوص شکل¬گیری سبک زندگی پرداخته شود.

کلید واژگان :

سبک زندگی ، انواع رسانه های اجتماعی ، تأثیر دنیای رسانه ، الگوپذیری از رسانه ها



ارزش ریالی : 100000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک