ملاصدرا در برخی از آثار خویش، سهروردی را پیرو رواقیان به شمار آورده است. این مقاله به بررسی انگیزه¬ها و دلایل این انتساب پرداخته است. بدین منظور، نخست به برخی از مواردی که ملاصدرا آنها را عقاید رواقیان نامیده است اشاره شده و به کمک منابع تاریخ فلسفة یونان که در اختیار ملاصدرا بوده است به ریشه¬یابی این انتساب¬ها پرداخته و مشخص شده است که فلاسفة اسلامی، چه اطلاعاتی در مورد رواقیان داشته¬اند. سپس با بررسی افکار شیخ اشراق، نشان داده شده که برخی از افکار خاص شیخ اشراق همچون نظریة وی در مورد تعریف مفهومی، تعداد مقولات، اعتباریّات، علم حضوری، انکار هیولای اولی و... مشابه آراء رواقیان است. در پایان این نتیجه به دست آمده است که ملاصدرا در مواردی که با نظریات شیخ اشراق مخالف است، وی را پیرو رواقیان و خود را پیرو اصیل افلاطون معرفی می¬نماید.
کلید واژگان :سهروردی، ملّاصدرا، فلسفة رواقی، اشراق، نورواقی
ارزش ریالی : 200000 ریال
با پرداخت الکترونیک