مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسى رابطه کیفیّت زندگى کارى با استرس شغلی معلمان ابتدایی شهرستان بهمئی صورت گرفته است. روش: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش همه ی معلمان ابتدایی(350=N )شهرستان بهمئی بودند. حجم نمونه پژوهش 200 نفر معلم (مرد و زن)بر اساس فرمول همبستگی بین دو متغیر کمّی، به صورت تصادفی منظم انتخاب گردید. روش جمع آورى اطالعات پرسشنامه سه قسمتى شامل: ویژگى هاى دموگرافیک، پرسشنامه کیفیّت زندگى کارى بر اساس مدل والتون و پرسشنامه استاندارد استرس شغلى اسیپو بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره، تحلیل واریانس یک راهه، آزمون شفه و آزمون t مستقل استفاده شده است یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بین کیفیّت زندگی کاری و استرس شغلی معلمان ابتدایی رابطه معکوس و معناداری 352.0= - r وجود دارد. از میان مؤلفه های کیفیّت زندگی کاری به ترتیب متغیرهای پرداخت منصفانه، تناسب اجتماعی، فضای کلی زندگی و توسعه قابلیّت های فردی بیشترین تأثیر را بر استرس شغلی دارند نتیجه گیری: با توجه به وجود رابطه میان کیفیّت زندگی کاری و استرس شغلی معلمان ابتدایی، انجام پژوهش های مشابه در سایر جوامع و استان ها، انجام پژوهش هایی در ارتباط با سایر عوامل تأثیرگذار بر استرس شغلی و ارائه مدلی کلی تر از استرس شغلی و همچنین انجام تحقیقات مشابه در کادر ستادی آموزش و پرورش و مقایسه نتایج توصیه میگردند.
کلید واژگان :کیفیّت زندگی کاری، استرس شغلی، معلمان ابتدایی.
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 8162082713653518
- سال انتشار : 1400
- نوع مقاله : پذیرفته شده در سایر مجلات علمی معتبر و علمی مروری و ISC
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : فصلنامه رویکردی نو در علوم تربیتی
- برگزار کنندگان :
- ISSN : ISSN: 2176-9766
- تاریخ ثبت : 1400/02/22 18:15:36
- ثبت کننده : فاضل احمدی نیک
- تعداد بازدید : 220
- تعداد فروش : 0