پژوهش حاضر به بررسي رابطه ويژگيهاي شخصيتي و پایگاه هویتی با تربیت اخلاقی دانش آموزان دوره پیش دبستانی شهرستان دلفان انجام شده است. براي بررسي اين رابطه از طرح پژوهشي توصيفي استفاده شده است.جامعه پژوهش, دانش آموزان و مربیان پیش دبستانی بودند.به منظور بررسي فرضيه اصلي, بر اساس فرمول كرچس و مورگان براي جامعهاي به حجم 187 نفر و با توجه به امكانات و يكسري محدوديتها, آزمونها بر روي نمونهاي با حجم 120 نفر اجرا شد.پايگاه هويت به وسيله آزمون گسترش يافته عيني پايگاه هويت ـ تجديد نظر دوم سنجيده شده و هر يك از آزمودنيها در يكي از پايگاههاي دستيابي, تعليق, ممانعت و پراكندگي قرار گرفتند. ويژگيهاي شخصيتي به وسيله آزمون شخصيتي 16 عاملي كتل سنجيده شد و آزمودنيها در هر يك از عوامل كتل در دو گروه بالا (كسب نمرات 10-9-8) و گروه پايين (كسب نمرات 3-2-1) قرار گرفتند. نتايج تجزيه و تحليل دادهها نشان داد كه همبستگي معناداري بين برخي از ويژگيهاي شخصيتي و پايگاههاي هويت با تربیت اخلاقی وجود دارد و افراد گروه بالا و پايين عوامل شخصيتي كتل تفاوت معناداري در نمرات پايگاههاي هويت نشان دادند. در اين تحقيق همچنين بين پايگاههاي هويت و متغيرهاي ترتيب تولد, وضعيت تاهل و رشته تحصيلي مربیان رابطه معنادار به دست آمد.
کلید واژگان :ویژگی های شخصیتی ، پایگاه هویتی ، تربیت اخلاقی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک