چکیده :

رسالت آموزش عالي شامل آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعي است. ايجاد توازن بين اين عناصر، پويايي دانشگاه را به همراه خواهد داشت. كارآفريني و ايجاد اشتغال، بيش از هرچيز به ميزان و نحوه سرمايه گذاري در آموزش عالي، تحقيق و توسعه و فضای کسب و کار یک كشور بستگي دارد. فضای کسب و کار، به عنوان چارچوبی متشکل از نهادهای کارآمد (مالی، قضایی، اداری و اجتماعی)، قوانین و مقررات شفاف و باثبات و سیاست گذاری مناسب دولت، بستر لازم برای رشد پایدار اقتصادی، توسعه سرمایه گذاری، کارآفرینی و کاهش نگرانی و عدم اطمینان نسبت به آینده را به میزان قابل تحمل برای فعالان اقتصادی فراهم می کند. از این رو مقاله حاضر، در ابتدا به بررسی رابطه بین دانشگاه، کارآفرینی و اشتغال و تشریح نقش دانشگاه در توسعه کارآفرینی پرداخته است و در ادامه، شاخص های ده گانه کسب و کار در ایران را از دیدگاه بانک جهانی مورد بررسی قرار داده و مدل مفهومی جدیدی در ارتباط با قوای سه گانه و رابطه آنها با فضای کسب و کار ارائه نموده است. در پایان نیز، موارد مذکور جمع بندی شده، و ارتباط بین شاخص های کسب و کار و توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها بیان شده است.

کلید واژگان :

کارآفرینی، دانشگاه، فضای کسب و کار، شاخص های کسب و کار



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک