توانمندسازی مفهومی است که به منظور بهبود روش استفاده سازمان از افراد خود به کار می رود. این ایدهای است که ریشه در نظریه ها و راهبردهای قدیمیتر سازمان دارد، رهبري تحول آفرين در بروز اين توانمندسازي نقش بسزاء و غير قابل انكاري را دارد. در واقع رهبری تحول آفرین را روشی می دادند که رهبران توسط آن کارکنان را ترغیب به عملکردی بیش از انتظارات می کنند. هدف اصلي اين پژوهش، بررسي رابطه ميان رهبري تحول آفرين و توانمندسازي روانشناختي در كاركنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بابلسر مي باشد. جامعه آماري اين تحقيق، 67 نفر از كاركنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بابلسر مي باشند كه 56 نفر به عنوان نمونه انتخاب، و با جمع آوري داده ها با استفاده از پرسشنامه، به تجزيه و تحليل داده ها پرداخته شده است. يافته ها نشان می دهد كه ميان رهبري تحول آفرين و ابعاد آن با توانمندسازي روانشناختي ارتباط معني داري وجود دارد، از ميان مولفه هاي رهبري تحول آفرين، ملاحظات فردي بهترين پيشگوي توانمندسازي روانشناختي بوده، ولي ترغيب ذهني بر توانمندسازي روانشناختي تاثير معني داري نداشته است. با توجه به نتايج بايد گفت كه رهبران نقش مهمي را در توانمندسازي كاركنان با ايجاد محيطي و شرايط مناسب توانمندساز دارند.
کلید واژگان :توانمندسازي روانشناختي، رهبري تحول آفرين، اداره آموزش و پرورش، سازمان
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک