چکیده :

دانشگاه و صنعت از مهمترین و اثرگذارترین نهادها در توسعه اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و پیشرفت های اقتصادی و فناورانه جامعه هستند. اهمیت در ارتباط میان علم و فناوري، ادغام علم و صنعت، ظهور صنایع بر مبنای علم، استفاده از علم به عنوان روش هایی برای بوجود آوردن مزیت های رقابتی در بخشی از شرکت ها و نیز جهانی سازی اقتصاد و بی نالمللی سازی فناوري، برخی از دلایلی هستند که ارتباطات مشترک میان شرکت ها و سازمان های تحقیقاتی را توجیه می کنند. توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه به دلیل اثرات و پیامدهای بسیار مثبت آن در ایجاد تحولات فناورانه، اقتصادی و اجتماعی از دیرباز مورد توجه استراتژیست ها، سیاس تگذاران و برنامه ریزان دانشگاهی و صنعت قرار داشته و تلاش های فراوانی جهت ایجاد پیوندی اثربخش بین صنعت و دانشگاه صورت گرفته است. قرن 21 رقابت بین المللی اقتصادی بر پایۀ دانش است. رقابت در بازار فناوري محور امروز جهان مستلزم ادغام دانش های نوین با صنعت است. صنعتی که بی بهره از دانش روز باشد، محکوم به زوال و دانش بدون کاربرد در صنعت بی ارزش قلمداد م یشود و این یعنی پیوند دانشگاه با صنعت. هدف از تدوين مقاله حاضر، بررسي نظري هها، الگوها و مدل هاي موجود ارتباط ميان دانشگاه، صنعت و ساير نهادهاي مؤثر در اقتصاد دان شبنيان است. در اين مكتوب، مدل هاي پيچش سه جانبه TH2، TH1 ، و TH3 )اِتزكوويتز و لِيدِسدورف(، الگوي تكاملي )بِركوويتز و فِلدمَن(، پيچ شهاي چهارجانبه و پن ججانبه )كارايانيس و كَمپبِل(، پيچش پنج جانبه بومي )صمدي مياركلائي(، و پيچش N تايي ارتباطات دانشگاه-صنعت )لِيدِسدورف( مورد بررسي قرار گرفتند.

کلید واژگان :

دانشگاه، صنعت، الگوهاي ارتباطي، اقتصاد دان شبنيان.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک