چکیده :

هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط میان توانمندسازی روان شناختی و رفتار شهروندی سازمانی معلمان مدارس مي باشد. جامعه آماري پژوهش حاضر، در بر گیرندة معلمان زن مدارس آموزش و پرورش شهر بهنمیر مي باشد، كه برای جمع آوري داده ها از پرسشنامه هاي استاندارد استفاده شده، و تجزيه و تحليل داده ها بوسيله نرم¬افزارهاي SPSS و LISREL انجام شده است. يافته ها نشان داده است که رابطه ی بین توانمندسازی روان شناختی با رفتار شهروندی سازمانی مثبت و معنی‌دار است. هم چنين اين ارتباط مثبت و معني دار، ميان ابعاد توانمندسازی روان شناختی و رفتار شهروندي سازماني نيز يافت شده است. توانمندسازي روان شناختي به عنوان يك واقعيتي است، كه فرصت تصميم گيري به وسيله گسترده شدن حيطه اختيارات را فراهم مي آورد. توانمندسازي باعث شكسته شدن سلسله مراتب سنتي ساختارهاي سازمان مي¬گردد، زيرا كاركنان صفي به مسائل و مشكلات نزديك تراند و بايد به آن ها اختيار لازم جهت حل مسائل واگذار شود و این مفهومی است كه در نهايت موجب بهره وري بالاتر نيروي انساني و رفتار شهروندی سازمانی مي گردد.

کلید واژگان :

توانمندسازی روان شناختی، معلمان زن، رفتار شهروندی سازمانی، آموزش و پرورش



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک