چکیده :

این تحقیق با بررسی درک مشکلات صادراتی متمایزکننده شرکتهای تولیدی صنایع غذایی کوچک و متوسط در استان آذربایجان غربی صورت گرفته است. و مقاله با تمرکز بر هدف مذکور و با آزمایش چندین فرضیه قصد دارد موانع مربوط به آنها را روشن‌تر نماید. روش براساس هدف کاربردی، براساس گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی است. که 340پرسشنامة از طریق ایمیل، حضوری، پستی فرستاده شده، 142 مورد تکمیل و بازگردانده شدند. نرخ پاسخ 42 درصد بود. نتایج بدست ازآمده از تحقیق نشان داد از ميان 6 عامل شناسايي شده عامل قوانين و مقرارت، سيستم بانکي و اخذ مجوزهاي بهداشتي به ترتيب بيشترين اهميت را از آن خود نموده اند و بيشترين ضريب رگرسيوني را بر سازه موانع توسعه صادرات داشته اند. عامل بعدي فقدان برنامه هاي بازاريابي نسبت به مقوله صادرات بوده و سپس به ترتيب آموزش هاي تخصصي و سطح فرهنگ جامعه نسبت به مقوله صادرات است . و دو فرضیه سطح فرهنگی جامعه نسبت به مقوله صادرات و فقدان آموزش تخصصی رد شدند. در حالی که برخی از آثار گذشته روی موانع صادرات شرکت تمرکز کرده‌اند، کمبود مطالعاتی در مورد بررسی آثار این مسائل در عملکرد صادرات خصوصاً در کشورهای در حال توسعه وجود دارد. امید است نتایج این مقاله مدیران و سیاست‌گذاران را کمک کند تا عملکرد شرکت و در نتیجه کشور را بهبود ببخشند.

کلید واژگان :

صادرات، صنایع تولید، توسعه صادرات، موانع، آذربایجان غربی



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک