چکیده :

تهيه آمارهاي استفاده کاربران از منابع اطلاعاتي، هميشه مد نظر کتابداران و مديران کتابخانه ها بوده است. با وجود فناوريهاي نوين و تغيير در الگوي استفاده از منابع، آمارهاي استفاده به صورت ديگري نيز تهيه مي شود که با تجزيه و تحليل تعاملهاي کاربران، قابل انجام است. اين روش، که از رفتار کاربران در استفاده از منابع و نظامهاي اطلاعاتي به دست مي آيد، تحليل گزارش تعاملات (TLA) ناميده مي شود. در اين روش، کليه فعاليتهاي کاربران مورد پيگيري قرار گرفته تا الگوي استفاده از منابع اطلاعاتي کشف و ترسيم شود. به منظور سنجش رضايت کاربران منابع، از پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده و براي بررسي ميزان و نحوه استفاده از منابع، از روش تحليل گزارش تراکنش استفاده مي شود. اين دو روش به عنوان مکملي براي شناخت جامعه استفاده کننده از منابع به کار گرفته مي شوند. ترکيبي از اين دو روش باعث مي شود از کاربران شناخت بيشتري حاصل شده و بررسي رويکرد آنان در محيط الکترونيکي، به بهبود خدمات اطلاعاتي منجر شود. در اين مقاله، سعي شده به جنبه هاي عملي و نظري تحليل گزارش پرداخته شود تا شناخت بيشتري از اين روش حاصل گردد و مورد مطالعه کاربران قرار گيرد.

کلید واژگان :

تحليل گزارش تعاملات، TLA، استفاده از منابع الکترونيکي، رفتار اطلاع يابي، الگوي استفاده کاربر



ارزش ریالی : 350000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک