چکیده :

هدف: مطالعۀ حاضر درصدد بررسی یادگیری توالی حرکتی ضمنی در کودکان دچار نارساخوانی و مقایسه آن با کودکان عادی بود. روش: روش پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری، کلیه مراجعان مراکز توانبخشی اختلال های یادگیری شهر تبریز به تعداد 740 دانش آموز نارساخـوان در سـال تحصیلی 87-88 بود. از بین آن ها 20 نفر با تشخیص نارساخوانی از دو مرکـز باغچه بـان و سلیمان-خاطر به روش دسترس انتخاب و با 20 دانش¬آموز غیر نارساخوان گروه گواه بر اساس سن تقویمی، جنس، طبقۀ اجتماعی- اقتصادی و هوشبهر همتا شدند. ابزارهای پژوهش شامل سیاهه نشانگان نارساخوانی میکاییلی و فراهانی (1385)، آزمون هوشی تجدیدنظرشدۀ وکسلر کودکان (1385)، آزمون خواندن پوراعتماد (1380) و تکلیف کامپیوتری زمان واکنش متوالی نجاتی (1385) بود. یافته-ها: نتایج نشان داد کودکان نارساخوان، در اثر سرعت (زمان واکنش) و اثر دقت (پاسخ درست) یادگیری توالی حرکتی ضمنی تفاوت معناداری با گروه گواه ندارند، اما مقایسه میانگین بلوک ها حاکی از تفاوت معنی¬دار کودکان نارساخوان و عادی در هر دو متغیر سرعت و دقت بود و کودکان نارساخوان عملکرد ضعیفی در هر دو شاخص یادگیری ضمنی حرکتی نشان دادند. نتیجه گیری: گرچه کودکان نارساخوان در زمینۀ توانایی های حرکتی مشکلاتی دارند، اما یادگیری توالی حرکتی ضمنی در آن¬ها سالم است. فقدان نقص در یادگیری ضمنی می تواند کاربردهایی در زمینه آموزش خواندن در کودکان نارساخوان داشته باشد.

کلید واژگان :

توالی حرکتی، نارساخوانی، یادگیری ضمنی



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک