چکیده :

عناصر تصویری از جمله نور، خط، رنگ، فرم و ترکیب¬بندی، باید متناسب با گروههای سنی کودکان و کتابی که برای هر یک از این گروهها نوشته می شود، تغییر کند. از آنجایی که تصویر، بار معنایی روایت را تا حد زیادی به دوش می¬گیرد، از جایگاه ویژه ای در کتاب¬های کودکان برخوردار است. شناخت ساختاری عناصر به هنرمندِ تصویرگر کمک می کند تا با به کارگیری درست و روشمند آنها، به عناصرِ زنده متن از جمله فضاسازی، شخصیت¬پردازی، درون مایه و ... در شکل دیداری آن دست یابد و اینها همه زمانی میسّر خواهد بود که هنرمند به موضوع تناسب رنگ، خط ، نور و ... با ذهن و روان کودکی که کتا ب برای او نوشته شده است، به خوبی پی ببرد و تصویر را به عنوان مکملِ مفاهیمِ نوشته و گاه بالاتر از آن در نظر بگیرد. نگارنده در طی این جستار بر آن است تا با تعریف درست از عناصر تصویر و رابطه تنگاتنگ آن با عناصر زنده متن، ویژگی های تصاویر موفق برای سنین مختلف را برای مخاطبان یادآوری کند.

کلید واژگان :

عناصردیداری، تصویر، رنگ، فرم، خط، ترکیب بندی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک