چکیده :

این پژوهش با هدف تعیین روند تحول سبک‌های هویت در دختران 12 تا 18 ساله و رابطه آن با خوش¬بینی و عزت¬نفس انجام شد. روش: روش این پژوهش پس¬رویدادی بود و 138 نفر از مجموع 9438 نفر دانش¬آموز دختر پایه¬های اول راهنمایی تا چهارم متوسطه شهر بجنورد با روش نمونه¬برداری تصادفی چند¬مرحله¬ای انتخاب شدند و پرسشنامه¬های سبک‌های هویت برزونسکی (1992)، عزت¬نفس روزنبرگ (1967) و جهت¬گیری زندگی شی¬یر و همکاران (1994) را تکمیل کردند. داده‌ها با روش‌های آمار توصیفی و تحلیل واریانس یک¬راهه و دو¬راهه تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین خوش¬بینی و عزت¬نفس دختران دارای سبک هویت اطلاعاتی در سنین مختلف، بیشتر از سایرین است. میزان خوش¬بینی دختران در سنین مختلف با یکدیگر تفاوت نداشت اما بر اساس سبک هویتی، در میزان خوش¬بینی آنان تفاوت مشاهده ‏شد. تفاوت نمره عزت-نفس دختران بر حسب سن، سبک هویتی و اثر تعاملی آن نیز معنادار بود. نتیجه گیری: نمره خوش¬بینی و عزت¬نفس دختران دارای سبک هویت اطلاعاتی، با افزایش سن، پس از یک روند نزولی در سنین پایانی راهنمایی، مجدداً روند صعودی به خود می گیرد. اما در دختران دارای سبک هویت هنجاری و سردرگم/ اجتنابی، نمره خوش¬بینی و عزت نفس در سنین پایانی دبیرستان دچار افول می‌شود. بر ¬این ¬اساس اتخاذ تدابیر مشاوره¬ای ویژه این دختران در سنین پایانی راهنمایی و دبیرستان لازم و ضروری به¬نظر می‌رسد.

کلید واژگان :

خوش بینی، سبک‌های هویت، عزت نفس، نوجوانان دختر



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک