در این مقاله، رابطة میان آموزش شهروندی با میزان پایبندی شهروندان به فرهنگ شهروندی مورد مطالعه قرار گرفته است. در دهه¬های اخیر، با توجه به اهمیت فرهنگ شهروندی و نقش آموزش¬های شهروندی در ارتقاء آن، رابطة بین مؤلفه¬های مختلف آموزش شهروندی از جمله دانش شهروندی، مهارت شهروندی، نگرش شهروندی و میزان بهره-مندی شهروندان از آموزش¬های شهروندی شهرداری¬ها و سازمان¬های غیر دولتی با فرهنگ شهروندی مورد توجه صاحب-نظران و پژوهشگران حوزه¬های علوم انسانی و اجتماعی قرار گرفته است. بر این مبنا، هدف اساسی این مقاله، تبیین وضعیت هر یک از متغیرهای آموزش شهروندی و فرهنگ شهروندی و چگونگی پیوند و تعامل دو متغیر فوق در جامعة آماری مورد مطالعه می¬باشد. این تحقیق از نوع مطالعة پیمایشی بوده و داده¬های تحقیق با استفاده از تکنیک پرسشنامه توأم با مصاحبه جمع¬آوری گردیده است. جامعة آماری تحقیق شامل کلیة جمعیت بالای 15 سال شهر تهران در نیمة سال 1393 می¬باشد. با استفاده از فرمول نمونه¬گیری کوکران تعداد 1112 نفر به عنوان حجم نمونه تعیین و بررسی شده¬اند. نتایج تحقیق با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، همبستگی مثبت و معنی¬دار بین متغیرهای آموزش شهروندی و میزان بهره¬مندی از آموزش¬های شهروندی شهروندان با میزان پایبندی آنان به فرهنگ شهروندی را در سطح اطمینان 99 درصد مورد تأیید قرار داده است. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیونی متغیرهای تحقیق، نشان می دهد که میزان اثرگذاری هر یک از مؤلفه¬های «نگرش شهروندی»، «مهارت شهروندی» و «دانش شهروندی» بر فرهنگ شهروندی به ترتیب برابر با 34، 17، 15 درصد می باشد.
کلید واژگان :فرهنگ شهروندی، آموزش شهروندی، دانش شهروندی، مهارت شهروندی، نگرش شهروندی
ارزش ریالی : 350000 ریال
با پرداخت الکترونیک