چکیده :

مطالعه رفتار احزاب و نامزدها در اقتصادهاي مختلف توسعه ­ يافته و درحال توسعه نشان مي ­ دهد كه اين گروه ها در تبليغات انتخاباتي سعي مي­كنند با ارائه­ سياست­هاي اجتماعي متنوع، آراي مردم را به خود جذب نمايند. در اين ميان، هزينه­هاي بهداشت عمومي همواره به ­ عنوان يكي از مهم ­ ترين ابزار­هاي جذب راي بين نامزدهاي انتخاباتي مطرح بوده است. سوال پژوهش حاضر آن است كه آيا مولفه­هاي چرخه ­ هاي انتخاباتي تاثير معني­داري برروي رشد هزينه­هاي بهداشت عمومي در دو گروه كشورهاي توسعه­يافته و درحال­توسعه منتخب دارند؟ براي پاسخ­گويي به اين سوال از داده­هاي تابلويي مربوط به­دوره 2010-1994 استفاده شده است. بعد از انجام آزمون ايستايي متغيرها و آزمون هاسمن، به­منظور آزمون فرضيه­هاي تحقيق، از دو روش تابلويي­ايستا (اثرات تصادفي) و تابلويي پويا براي تخمين مدل استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان­دهنده وجود چرخه­هاي انتخاباتي در هر دو دسته از كشورهاي مورد مطالعه است. به اين معني كه در كشورهاي موردمطالعه، سياستمداران قبل از برگزاري انتخابات، هزينه­هاي بهداشت عمومي را به اميد كسب سهم بيشتري از راي مردم افزايش داده­اند.

کلید واژگان :

چرخه هاي انتخاباتي، هزينه هاي بهداشت عمومي، سياست هاي احزاب، راي، داده هاي تابلويي



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک