این پژوهش قابلیتها و ویژگیهای مورد استفاده در رابط کاربر کتابخانههای دیجیتالی برتر دنیا در استفاده از نشانهگذاری اجتماعی که به کاربران امکان تولید، شناسایی، مرور، سازماندهی و اشتراک محتوا را با استفاده از برچسبها و سازماندهی آنها در طول فرآیند تعامل با کتابخانه دیجیتالی میدهد، شناسایی میکند. پژوهش حاضر با رویکرد تحلیلی-توصیفی و به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر را کتابخانههای دیجیتالی خارج از کشور تشکیل میدهد که از این میان ده کتابخانه دیجیتالی برتر دنیا به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. به منظور گردآوری اطلاعات، سیاهه وارسی بر اساس متون و بررسی چهار وبگاه مبتنی بر نشانهگذاری اجتماعی (لایبری ثینگ، دلیشز، آمازون و گوگل بوک) فراهم شد. روایی ابزار با دریافت نظرهای ده نفر از متخصصان علوم اطلاعات و دانششناسی ایران و برای پایایی نیز از آزمون آلفای کرونباخ (87/0) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که به جزء دو کتابخانه دیجیتالی «Google Books» و «Ibiblio» سایر کتابخانههای دیجیتالی برتر دنیا از ویژگیهای وب 2، در تولید، مدیریت، مرور، جستجو و اشتراک محتوا استفاده نمیکنند و متکی بر ابزارهای سنتی وب 1 هستند. این یافتهها از دو جنبه ارزشمند است نخست آنکه تصویری روشن از ویژگیها و قابلیتهای اساسی رابط کاربر نظامهای مبتنی بر نشانهگذاری اجتماعی فراهم میآورد. دوم آنکه این پژوهش، وضعیت رابط کاربر کتابخانههای دیجیتالی برتر دنیا را از نظر به کارگیری این قابلیتها بررسی میکند که میتواند مبنایی برای طراحی رابط کاربر کتابخانههای دیجیتالی داخل کشور باشد.
کلید واژگان :کتابخانه دیجیتالی 2، کتابخانه دیجیتالی اجتماعی، نشانهگذاری اجتماعی، فاکسونومی
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک