هدف اصلی این پژوهش، ارزیابی مؤلفههای خلاقیت در وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور ارتقای این مؤلفهها در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی است. ساختار/روش/رویکرد: پژوهش حاضر به روش ارزیابانه انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل 35 وبسایت کتابخانه مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که دارای صفحه مجزا کتابخانه مرکزی در وبسایت دانشگاه بودند. ابزار گردآوری دادهها یک سیاهه وارسی محققساخته، شامل 30 مؤلفه خلاقیت بود که در 4 بعد کلی اصالت (بدیع بودن و منحصر به فرد بودن)، شکل (طراحی و زیباییشناختی)، کارکرد (جالب بودن، سودمندی، قابلیتاستفاده، شخصیسازی) و منبع (انگیزاننده و مهارتهای خلاق) طبقهبندی و تنظیم شد. برای سنجش روایی سیاهه وارسی، از روش اعتبار محتوا استفاده شد. یافتهها: تحلیل یافتههای این پژوهش مبین آن است که از نظر دارا بودن مؤلفههای خلاقیت، وبسایتهای کتابخانه-های مرکزی دانشگاههای زنجان، مازندران، تهران، با کسب رتبههای نخست تا سوم در رأس و وبسایتهای دانشگاههای نوشیروانی بابل، تربیتمعلم آذربایجان و بیرجند، در پایینترین ردههای جدول رتبهبندی دانشگاهها قرار گرفتند. همچنین از 35 وبسایت مورد بررسی، تنها وبسایت کتابخانه مرکزی 9 دانشگاه از نظر دارا بودن مؤلفههای خلاقیت در وضعیت مطلوب قرار داشتند و بقیه در وضعیت مناسبی قرار نداشتند. نتایج حاصل از بررسی 4 بعد اصلی خلاقیت (اصالت، شکل، کارکرد و منبع) در وبسایتهای مورد بررسی نشان داد مؤلفههای بعد منبع با 71/65 درصد بیشتر از سایر مؤلفهها و مؤلفههای بعد کارکرد با 40 درصد، کمتر از سایر مؤلفهها در طراحی وبسایت کتابخانههای مرکزی دانشگاههای مورد بررسی موجود بود. نتایج آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد در سطح 05/0 = α رابطه معناداری بین رتبههای وبسایتهای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) از نظر مؤلفههای خلاقیت با رتبههای وبسایتهای آن دانشگاهها از نظر پیوندهای دریافتی وجود داشت.
کلید واژگان :, خلاقیت وب سایت, وب خلاق, کتابخانه مرکزی دانشگاه, وب سایت دانشگاه ها, وزارت علوم, تحقیقات و
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک