چکیده :

هدف از پژوهش حاضر بررسی عنصرمحتوا در برنامه ي درسی آموزش محیط زیست دوره دوم متوسطه در ایران و چندکشور جهان وپیشنهاد رویکرد و محتوای مغفول در برنامه درسی آموزش محیط زیست ایران بود. روش پژوهش تطبیقی و توصیفی- تحلیلی بود. نتایج پژوهش نشان داد رویکرد برنامه درسی کشورهای سوئد وکانادا به برنامه درسی آموزش محیط زیست، توسعه پایدار بوده و محتوای آموزش محیط زیست در برنامه درسی متوسطه دوم به صورت جامع وتلفیقی بوده است. محتوای برنامه درسی آموزش محیط زیست متوسطه دوم کشور استرالیا فاصله کمی با رویکرد توسعه پایدار داشت و محتوای برنامه درسی آموزش محیط زیست به صورت غیر جامع وتلفیقی بود. محتوای برنامه درسی متوسطه دوم آموزش محیط زیست درکشور ترکیه با رویکرد توسعه پایدار فاصله داشت و محتوای آموزش محیط زیست به صورت غیر جامع وتلفیقی بود. محتوای برنامه درسی آموزش محیط زیست متوسطه دوم ایران نیز تا رویکرد توسعه پایدار فاصله داشت و محتوای آموزش محیط زیست به صورت غیر جامع و تلفیقی در کتب درسی زیست شناسی، شیمی، جغرافیا و زمین شناسی بود. در کشورهای مورد مطالعه محتوای انتخابی حول حیطه های دانش، نگرش و مهارت نسبت به محیط زیست بود. در زمینه نوع دانش و حجم اختصاص یافته محتوا، به نگرش و مهارت های آموزش محیط زیست بین کشورمان و کشورهای منتخب اختلاف چشمگیری وجود داشت. در پایان این پژوهش با بررسی تطبیقی، محتوایی روان سازی شده با 20 گویه که در برنامه درسی آموزش محیط زیست کشورمان مغفول مانده با رویکرد توسعه پایدار پیشنهاد گردید

کلید واژگان :

محتوای آموزش محیط زیست، بررسی تطبیقی، برنامه درسی، توسعه پایدار.



ارزش ریالی : 1200000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک