نتایج مطالعات مختلف حاکی از آن است که کودکان مبتلا به کمتوانی ذهنی و طیف درخودماندگی در رویارویی با موقعیتهای اجتماعی مختلف، مشکلات عمدهای را تجربه میکنند، با این حال تفاوتهای ظریف بین این کودکان با همسالان بهنجار در واکنش به شرایط اجتماعی مختلف کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه موقعیتهای اجتماعی مشکلساز دانشآموزان مبتلا به کمتوانی ذهنی، درخودماندگی و بهنجار انجام شد. طرح پژوهش حاضر از نوع علّی مقایسهای است که طی آن 149 نفر دانشآموز مبتلا به کمتوانی ذهنی و درخودماندگی شهرستان رشت به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. همچنین 100 نفر دانشآموز با هوش متوسط به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس طبقهبندی موقعیتهای اجتماعی مشکلساز (داج، 1990) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که گروهها از نظر موقعیتهای اجتماعی مشکل ساز تفاوت معناداری دارند (001/0p<)؛ بدین معنا که کودکان مبتلا به درخودماندگی و کمتوانی ذهنی در موقعیتهای ورود به گروه همسالان، پاسخ به تحریک شدن، پاسخ به شکست، پاسخ به موفقیت، انتظارات اجتماعی، و همچنین انتظارات معلم بهصورت معناداری دارای مشکلات بیشتری از کودکان بهنجار هستند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر کودکان بهنجار، کمتوان ذهنی و درخودمانده واکنشهای متفاوتی در موقعیتهای اجتماعی مختلف از خود نشان میدهند که میتواند در برنامهریزیهای جامع و منظم برای این کودکان مورد توجه قرار گیرد.
کلید واژگان :موقعیتهای اجتماعی مشکلساز، دانشآموزان، کمتوان ذهنی، درخودماندگی.
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک