چکیده :

هدف پژوهش حاضر، مقايسه ميزان اثر بخشي روش تدريس بحث گروهي با روش تدريس سخنراني بر ميزان يادگيري و ميزان رضايت دانش آموزان از تدريس بوده است. روش پژوهش، نيمه تجربي، با عنايت به استفاده از گروه هاي دست نخورده (intact) و از نوع دو گروهي (آزمايشي و گواه)و جامعه آماري آن دانش آموزان پايه سوم متوسطه يكي از دبيرستان هاي شهر شيراز بود كه همه دانش آموزان پايه سوم متوسطه (4 كلاس) در نيمسال تحصيلي 90 ـ 1389 در درس دين و زندگي در طرح مشاركت داده شده اند و با استفاده از نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند. در كلاس هاي گروه آزمايش، روش تدريس بحث گروهي (در گروه هاي كوچك 5 نفره) و در كلاس هاي گروه گواه، روش سخنراني به كار گرفته شد. در پايان تدريس با هردو روش، جهت ارزشيابي ميزان يادگيري مطالب درسي، آزمون20 سوالي به صورت چهارگزينه اي ناظر بر محتواي يكي از دروس كتاب به عمل آمد. همچنين در پايان هر روش تدريس و پس از انجام آزمون ارزشيابي يادگيري، پرسشنامه رضايت از تدريس نيز توسط دانش آموزان تكميل شد. ابزار سنجش ميزان رضايت دانش آموزان از تدريس، پرسشنامه محقق ساخته در مقياس ليكرت بود كه مشتمل بر 20 سوال در 4 خرده مقياس (ايجاد علاقمندي و تشويق به مشاركت در يادگيري، رعايت اصول و مقررات تدريس و يادگيري، مهارت و تسلط مدرس در تدريس و آزمون و ارزشيابي از مطالب درسي) بود. براي تجزيه و تحليل داده ها از آمار در دو سطح توصيفي (فراواني، ميانگين و انحراف معيار) و استنباطي (آزمون t مستقل و تحليل واريانس) استفاده شده است. نتايج پژوهش حاكي از آن است كه 1 ـ ميانگين نمرات آزمون ارزشيابي يادگيري از دانش آموزان در روش بحث گروهي به طور معناداري از روش سخنراني بيشتر بوده است. 2 ـ ميانگين نمرات ارزشيابي ميزان رضايت دانش آموزان از تدريس در روش بحث گروهي به طور معناداري از روش سخنراني بيشتر بوده است. 3 ـ ميانگين نمرات دانش آموزان رشته علوم تجربي در آزمون ارزشيابي از ميزان يادگيري به طور معناداري بالاتر از ميانگين نمرات دانش آموزان رشته علوم انساني بوده است؛ ولي اثر تعاملي معناداري بين رشته و روش وجود نداشته است. همچنين در آزمون ارزشيابي ميزان رضايت دانش آموزان از تدريس، بين ميانگين نمرات دانش آموزان دو رشته مذكور تفاوت معناداري وجود نداشته است و اثر تعاملي معناداري نيز در اين رابطه ميان رشته و روش مشاهده نشده است.

کلید واژگان :

تدريس، سخنراني، بحث گروهي، يادگيري، رضايت، دانش آموزان سال سوم متوسطه



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک