رقابت پذیری به معنی توانایی شرکت در ماندگاری در بازار کسب و کار، محافظت از سرمایه های مختلف شرکت، به دست آوردن (بازگشت) سرمایه ها و تضمین شغل ها در آینده، تعریف شده ¬است. با توجه به تعریف مزبور می توان بیان کرد که رقابت، تأثیر بااهمیتی بر فعالیت ها و اقدامات شرکت ها دارد. از طرفی، مطالعات انجام شده در برخی از کشورها نشان می دهد سیاست تقسیم سود می¬تواند تحت تأثیر رقابت بازار قرار گیرد. بنابراین، تحقیق حاضر به بررسی رابطه ی سیاست تقسیم سود با توجه به رقابت بازار می پردازد. براین اساس، اطلاعات مورد نیاز تحقیق از 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره¬ی زمانی 1384 تا 1390 استخراج و از از الگوی رگرسیونی داده¬های ترکیبی برای بررسی فرضیه ها استفاده گردیده است. نتایج کلی تحقیق نشان می¬دهد که با افزایش رقابت بازار محصول، سودهای تقسیمی نیز افزایش پیدا می کند. شرکت ها به علت شرایط رقابتی و به عنوان راهکاری اجباری برای باقی ماندن در عرصه رقابت اقدام به پرداخت سود و توزیع وجه نقد بین سهامداران می کنند.
کلید واژگان :رقابت بازار، سود تقسیمی، سیاست پرداخت سود
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک