چکیده :

خواندن یکی از مهارت‌های اساسی است که ما را در دریافت و درک اطلاعات و مفاهیم جدید یاری می‌دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش حافظه فعال و ادراک دیداری بر بهبود عملکرد خواندن دانش‌آموزان دارای اختلال خواندن انجام شد. نوع مطالعه حاضر، شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از دانش‌آموزان پایه دوم و سوم ابتدایی دارای اختلال خواندن بود که از مراکز اختلال‌های یادگیری شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 92-91 انتخاب، و به صورت همتا در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایدهی شده‌اند. برنامه تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری در طول ۱٠جلسه یک ساعته به گروه آزمایش آموزش داده شد. در این پژوهش برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون خواندن و نارساخوانی کرمی نوری و مرادی استفاده شد. داده‌های پژوهش با تحلیل کوواریانس یک‌متغییره و چندمتغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد استفاده از برنامه‌های تقویت حافظه فعال و ادراک دیداری بر بهبود نمره عملکرد خواندن و مؤلفه‌های خواندن کلمات، زنجیره کلمات، آزمون قافیه، نامیدن تصاویر، درک کلمات، حذف آواها، و آزمون نشانه‌های حرف در دانش-آموزان مؤثر است در حالی که اثر این برنامه‌ها بر مؤلفه‌های درک متن، خواندن ناکلمات و شبه‌کلمات، و آزمون نشانه‌های مقوله، معنی‌دار نبود. بنابراین استفاده از این رویکرد در درمان افراد مبتلا به اختلال خواندن در کنار سایر روش‌های درمانی پیشنهاد می‌گردد.

کلید واژگان :

خواندن؛ حافظه فعال؛ ادراک دیداری؛ اختلال خواندن



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک