چکیده :

هدف این پژوهش مقایسه سلامت عمومی، مهارت‌های اجتماعی و حرمت‌خود دانش‌آموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی تلفیقی و جداسازی شده بود. پژوهش حاضر به روش علی- مقایسه ای انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر تیزهوش مراکز استعدادهای درخشان و دانش‌آموزان دختر تیزهوش مدارس تلفیقی بود که در سال تحصیلی 93-92 در شهر رشت مشغول به تحصیل بودند، که از بین آنها نمونه‌ای به حجم 180نفر(90 نفر دانش‌آموز تیزهوش از مرکز جداسازی شده و 90 دانش‌آموز تیزهوش از مدارس تلفیقی) بودند. روش نمونه‌گیری در مدارس جداسازی شده به شیوه هدفمند و در مدارس تلفیقی از طریق نمونه‌گیری خوشه‌ای انجام شد. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس حرمت‌خود کوپر اسمیت، پرسش‌نامه سلامت عمومی گلدبرگ ویرایش 28 سؤالی، و پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمونt مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دانش‌آموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی تلفیقی و جداسازی شده از نظر سلامت عمومی، مهارت‌های اجتماعی و حرمت‌خود تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P). بدین صورت که سلامت عمومی و حرمت‌خود دانش‌آموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی تلفیقی به طور معنی‌داری بالاتر از دانش‌آموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی جداسازی شده است(01/0>P) و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی جداسازی شده به طور معنی‌داری بالاتر از دانش‌آموزان تیزهوش دارای برنامه آموزشی تلفیقی است(01/0>P).

کلید واژگان :

برنامه آموزشی تلفیقی و جداسازی شده؛ دانش‌آموزان تیزهوش؛ سلامت عمومی؛ مهارت‌های اجتماعی؛ حرمت‌خود



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک