چکیده :

هدف: یکی از ناتوانی‌های یادگیری بسیار مهم، ناتوانی یادگیری املا است که با مشکلات حافظه و ادراک دیداری همراه است. در این پژوهش به منظور بهبود عملکرد املا در دانش‌آموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری، راهبردهایی جهت تقویت حافظهٔ فعال و ادراک دیداری به کار گرفته شد. روش‌بررسی: روش مطالعهٔ حاضر شبه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعهٔ آماری شامل ۱۲۳نفر از دانش‌آموزان پایهٔ سوم ابتدایی شهر کرمانشاه بود. گروه نمونه شامل ۲۴دانش‌آموزِ مشغول به تحصیل در پایهٔ سوم ابتدایی بودند که پس از تشخیص ناتوانی املا، به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (۱۲ نفر) و کنترل (۱۲ نفر) قرار گرفتند. سپس به‌منظور تشخیص افتراقی ناتوانی یادگیری املا از سایر اختلال‌ها، مقیاس چهارم هوش وکسلر کودکان انجام شد. برنامه‌های تقویت حافظهٔ فعال و ادراک دیداری به‌صورت انفرادی طی ۱۰جلسهٔ ۶۰دقیقه‌ای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون، بین گروه آزمایش و کنترل در پس‌آزمون، تفاوت معناداری وجود دارد و میانگین نمرات املا گروه آزمایش در مرحلهٔ پس‌آزمون در مقایسه با پیش‌آزمون و گروه کنترل افزایش یافته است (۰٫۰۰۱P<). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که راهبردهای تقویت حافظهٔ فعال و ادراک دیداری بر بهبود عملکرد املا در دانش‌آموزان با ناتوانی املا هم در نمرهٔ کل و هم در خُرده‌مقیاس‌های این آزمون (تصویرنویسی، غلط‌یابی، تشخیص تشدید بر روی حرف موردنظر، صحیح‌یابی، واژه‌سازی، کامل‌کردن کلمه، تشخیص حروف هم‌صدا، تشخیص نقطه و سرکش و نوشتن املای کلمات آموزشی و متن املا) داشته است.

کلید واژگان :

واژه های کلیدی: ناتوانی یادگیری، املاء، حافظه ی فعال، ادراک دیداری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک