چکیده :

امروزه لازمه بازاریابی و برنامه¬ریزی موفق برای توسعه گردشگری، تحلیل جامع اطلاعات به دست آمده از گردشگران است و تعیین راهبردهای توسعه غالبا مستلزم اطلاعات گسترده درباره بازار و برآورد محیط در حال تغییر و دگرگونی آن است، زیرا گردشگران تحت تأثیر ویژگی¬های مختلف نیازها و انتظارات متفاوتی از محصولات سفر دارند. بنابرین تجزیه و تحلیل دائمی تقاضای گردشگری و خواسته¬های افراد ضروری است و همواره باید از وضعیت بازار آگاه بوده و دانست که گردشگران دقیقاً چه کسانی هستند، چه می¬خواهند و چه نیازهایی دارند. از این طریق، می¬توان محصولاتی مطابق با سلیقه و نیاز گردشگران فراهم کرد و عرضه کالا را با تغییر سلیقه¬ی بازار هدف، یا تغییر شرایط منطبق نمود. اینک در این تحقیق با رویکردی توصیفی- تحلیلی، از طریق مطالعات میدانی و کتابخانه¬ای به شناسایی ویژگی¬های مختلف تقاضای گردشگری در شهرستان محلات پرداخته شده، سپس با استفاده از آزمون¬های آماری مشخصاً به بررسی تأثیرگذاری این ویژگی¬های گردشگران بر ارتقا رضایت آنها از عوامل عرضه گردشگری اقدام شده است. نتایج حاصله بیانگر آن است که رضایت گردشگران تحت تأثیر سن، تحصیلات و مبدأ سفر آنها قرار دارد، لذا بایستی توسعه محصولات عرضه گردشگری مقصد با توجه بیشتری به نیازها، انتظارات و خواسته¬های این گردشگران صورت گیرد.

کلید واژگان :

بازاریابی گردشگری، تقاضای گردشگری، بخش¬بندی بازار



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک