چکیده :

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهارت هاي اجتماعی مورد نیاز دانش آموزان ک م توان ذهنی در محیط کلاس درس از دیدگاه اولیا، معلمان و متخصصان اجرا شد . بدین منظور دیدگاه 151 نفر از اولیا، 144 نفر از معلمان و 42 نفر از متخصصان مورد مطالعه قرار گرفت . براي نمونه گیري از جامعه اولیا و معلمان از روش نمونه گیري خوشه اي و براي نمونه گیري از جامعه م تخصصان از روش نمونه گیري هدفمند استفاده شد. روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی و ابزار مورد استفاده پرسشنامۀ محقق ساخته شناسایی مهارت هاي اجتماعی بود. پس از تهیه پرسشنامه اولیه، مطالعه مقدماتی و محاسبه شاخص هاي روانسنجی، پرسشنامه نهایی با 29 گویه بر اساس مقی اس لیکرت تنظیم و در اختیار افراد مورد مطالعه قرار گرفت . در پایان، با استفاده از روش هاي آمار توصیفی و استنباطی، مهارت هاي اجتماعی مورد نیاز دانش آموزان کم توان ذهنی را در 29 مهارت مشخص کرد . همچنین نتایج نشان داد که بین نظرات اولیا، معلمان و متخصصان تفاوت معناداري وجود دارد.

کلید واژگان :

مهارت هاي اجتماعی، کم توانی ذهنی، دیدگاه هاي اولیا، معلمان و متخصصان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک