چکیده :

زمينه و هدف: رايانه و اينترنت ابزار ضروري زندگي مسبب تسهيل زندگي مردم امروز است كه خطرات جديدي را به وجود آورده است كه يكي از اين خطرات مي¬تواند ايجاد اهمال¬كاري تحصيلي در دانشجويان باشد. هدف پژوهش حاضر تمايز دانشجويان داراي اهمال¬كاري تحصيلي و دانشجويان عادي بر اساس اعتياد به اينترنت است. مواد و روش¬ها: روش پژوهش توصيفي از نوع علي- مقايسه¬اي است. جامعه آماری شامل دانشجویان خوابگاهی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 95-1394 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 200 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های اهمال‌کاری سولمون و راثبلوم و اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل خوشه¬ای و تجزیه تابع تشخیص مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. يافته¬ها: نتایج تحلیل خوشه¬ای نشان داد که نخستین خوشه تشخیص دانشجویانی با مقادیر بالای ارزش‌گذاری آمادگی برای امتحان، آماده کردن تکالیف، آمادگی برای مقاله¬ها واعتیاد به اینترنت که خوشه دانشجویان با اهمال¬کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بالا نامیده شد، خوشه دوم شامل دانش‌آموزانی با مقادیر پایین‌تر ارزش‌گذاری آمادگی برای امتحان، آماده کردن تکالیف، آمادگی برای مقاله ها واعتیاد به اینترنت که خوشه دانشجویان با اهمال¬کاری تحصیلی واعتیاد به اینترنت پایین نامیده شد. نتایج تابع تشخیص نشان داد که 81 نفر (9/77 درصد) دانشجویان دارای اهمال کاری تحصیلی و 59 نفر (5/61 درصد) دانشجویان عادی به ‌طور صحیح تشخیص داده شدند. نتیجه‌گیری: اهمال کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت از عوامل مهمی هستند که باید در آموزش، تعلیم وتربیت دانشجويان در نظر گرفته شوند و با آموزش‌های مناسب مدیریت زمان و استفاده مفید از اینترنت را آموزش دهند.

کلید واژگان :

اهمال كاري تحصيلي، اعتياد به اينترنت، تحليل خوشه اي.



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک