رسواییهای اخلاقی اخیر، موجب گرایش و علاقه فزاینده به موضوعاتی همچون اخلاق سازمانی و مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان گشته و به تبع این علاقه، گرایش و توجه ویژهای نیز به موضوع فضیلت در سازمان مبذول شده است. در جستجوی شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای فضیلت سازمانی، پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر به بررسی رابطه بین رهبری اصیل و فضیلت سازمانی پرداخت. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان ستادی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان بود که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده، 118 نفر از آنها، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد رهبری اصیل (والومبا و همکاران، 2008) و فضیلت سازمانی (کمرون و همکاران، 2004) بود که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بهشیوه همزمان انجام گرفت. نتایج نشان داد رهبری اصیل و ابعاد آن، رابطه مثبت و معناداری با فضیلت سازمانی داشتند. از میان ابعاد رهبری اصیل، به ترتیب پردازش متوازن، خودآگاهی، چشمانداز اخلاقی درونی و شفافیت ارتباطی، بیشترین همبستگی را با فضیلت سازمانی داشتند. همچنین ابعاد رهبری اصیل، پیشبینی کننده معنادار فضیلت سازمانی بودند.
کلید واژگان :رهبری اصیل، فضیلت سازمانی، استان کرمان
ارزش ریالی : 600000 ریال
با پرداخت الکترونیک