چکیده :

هدف: فراشناخت، به معنی آگاهی فرد از فرآیند تفکر خود و تواناییاش برای کنترل این فرآیند است که راهبردهاى شناختى از مهمترین ابزارهاى یادگيرى و یادآورى هستند، لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی و خالقيت و یادگيری در دانشآموزان با خواهر و برادرهای با نيازهای ویژه )اختالالت بيرونی، درونی و هيجانی( بود. روش: در این مطالعه توصيفی تعداد 041 نفر )01 نفر دختر و 01 نفر پسر( به صورت نمونهگيری در دسترس از بين خواهران و برادران کودکان با نيازهای ویژه اختالالت درونی، بيرونی و هيجانی مراکز بهزیستی انتخاب شـدند. برای اندازهگيری راهبردهای فراشناختی از پرسشنامه حالت فراشناختی (ESM (برای سنجش خالقيت از آزمون خالقيت عابدی و تعيين سبک یادگيری از پرسشنامه سبکهای یادگيری (WARK (استفاده شده است. دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پيرسون و رگرسيون چند متغيری در سطح آلفای 110/1>P استفاده گردید. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که بين راهبردهای فراشناختی و خالقيت با سبکهای یادگيری در دانشآموزان با خواهر و برادرهای با نيازهای ویژه رابطه مثبت معنیدار وجود دارد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت راهبردهای فراشناختی و خالقيت در دانشآموزان با خواهر و برادرهای با نيازهای ویژه پيشبينی کنندههای خوبی برای متغير سبکهای یادگيری است.

کلید واژگان :

دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک