چکیده :

سرزندگی تحصیلی و اهداف پیشرفت دو مقوله بسیار مهم در دوران تحصیلی است، که میتوانند تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله جوّ دانشگاه قرار بگیرند. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطهی بین جوّ دانشگاه با سرزندگی تحصیلی و اهداف پیشرفت دانشجویان تحصیالت تکمیلی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده و روش جمعآوری دادهها شامل بررسی پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان تحصیالت تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان در اردیبهشت 5361 بوده که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای در دسترس تعداد 323 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه جوّ دانشگاه )نوروزی و همکاران( با ضریب آلفا 33/0 ،پرسشنامه سرزندگی تحصیلی )دهقانیزاده و حسینچاری( با ضریب آلفا 35/0 ،پرسشنامه اهداف پیشرفت )الیوت و مورایاما( با ضریب آلفا 33/0 استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرمافزار spss21 استفاده شد. یافتهها نشان داد که مقدار ضریب همبستگی جوّ دانشگاه با سرزندگی تحصیلی و اهداف پیشرفت به ترتیب 936/0 و 95/0 بود )05/0

کلید واژگان :

جوّ دانشگاه، جوّ ارتباطی، جوّ مشارکتی، جوّ دانشجومحوری، جوّ معنوی، سرزندگی تحصیلی، اهداف پیشرفت



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک