اين تحقيق با هدف ارزيابی کيفيت دوره هاي IPM/FFS بر اساس روش QFD و با انجام پيمايش نيازسنجی آموزشی بر مبناي مدل بوريچ صورت گرفت. کليه باغداران انار و انگورکار شرکت کننده در دوره هاي IPM/FFS استان ايلام، جامعه آماري بودند N=420، که از آنه ها نمونه اي به حجم 201 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اصلی جمع آوري داده ها پرسشنامه بود که س از اطمينان از روايی و پايايی آن به کار گرفته شد. بخش ديگري از اطلاعات نيز به کمک مصاحبه با کارشناسان ترويج جمع آوري گرديد. براي تجزيه و تحليل داده ها از نرم افزارهاي SPSS20 و Edraw Max20 استفاده شد. نتايج حاص از تحليل QFD نشان داد عناصر خدمتی که بيشترين ارتباط را با نيازهاي باغداران داشتند نظرخواهی در مورد رضايت مندي از دوره هاي آموزشی IPM و برگزاري کلاس ها متناسب با اصول آموزش بزرگسالان و تسهيل گري به ترتيب با وزن مطلق 502/11 و 469/35 بودند که تأثير زيادي در برآورده شدن نيازهاي باغ داران داشتند. بيشترين رضايت مندي از نيازها نيز مربوط به مهارت در نحوه هرس کردن بود. در ماتریس ارتباط بین عناصر خدمت نیز نظر خواهی در مورد رضايت مندي از دوره هاي مديريت تلفيقی آفات و ايجاد علاقه نسبت به استفاده از روش هاي جايگزين با اکثر عناصر خدمت ديگر رابطه مثبت و قوي داشت.
کلید واژگان :دوره هاي آموزشی IPM/FFS ، مدل نيازسنجی بوريچ، روش QFD
ارزش ریالی : 1200000 ریال
با پرداخت الکترونیک