چکیده :

آمـوزش ترویـج هنگامـی موثـر خواهد بود که کشـاورزان به صورت فعال و پیوسـته در کالس های آموزشـی ترویجی مشـارکت نماینـد. هـدف کلـی ایـن پژوهـش بررسـی میـزان مشـارکت پیوسـته کشـاورزان در کالس هـای آموزشـی- ترویجـی شهرسـتان الشـتر و عامـل هـای مؤثـر بـر پیوسـتگی شـرکت کشـاورزان در آن هـا می باشـد. برای دسـت یابـی به این هـدف، در ایـن تحقیق از فـن پیمایـش کـه از روش هـای توصیفی می باشـد، اسـتفاده شـد. جامعه ی آماری این پژوهش کشـاورزان شهرسـتان الشـتر بودنـد کـه در کالس هـای آموزشـی- ترویجـی سـال 1391-1390 شـرکت نمـوده بودنـد 650 تـن کـه بـه روش نمونهگیـری طبقـه ای سـهمیه ای تصادفـی )بـه نسـبت زن و مـرد( انتخـاب گردیدنـد و بـر اسـاس جـدول کرجسـی و مـورگان نمونـه ای 240 تنی از کشـاورزان برای تحقیق گزینش شـدند. داده های مورد نیاز پژوهش با اسـتفاده از پرسشـنامه گردآوری شـد. روایی پرسشـنامه مـورد اسـتفاده از سـوی گروهـی از متخصصان بررسـی و تایید شـد و بـرای تعیین میزان پایایـی بخش های مختلف پرسشـنامه، از ضریـب پایایـی تتـا اسـتفاده شـد )80/0 تـا 92/0 .)یافتـه هـا نشـان دادنـد، متغیـر رضامنـدی باالترین تاثیـر مسـتقیم را روی مشـارکت پیوسـته کشـاورزان در کالس های ترویجی دارد و احساسـات دارای باالترین تاثیر غیرمسـتقیم روی مشارکت پیوسته کشـاورزان در کالس های ترویجی می باشـد، در مجموع تاثیر مسـتقیم و غیرمسـتقیم، رضامندی باالترین تاثیر را بر مشـارکت پیوسـته کشـاورزان در کالس هـای ترویجـی دارد. در پایـان پیشـنهادهایی بـه منظـور بهبـود کالس هـای آموزشـی - ترویجـی و افزایـش مشـارکت پیوسـته کشـاورزان بـه این کالس ها ارایه شـده اسـت.

کلید واژگان :

ترویج کشاورزی، آموزش های ترویجی، مشارکت پیوسته کشاورزان



ارزش ریالی : 600000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک